Fastighetsföreningar Osoitteenmuutos In English Intra
Etusivu Jäseneksi Taloyhtiöille Vuokrataloille Vuokranantajille

Taloyhtiöiden hallitusten jäsenet korkeasti koulutettuja
27.6.2012

Kiinteistöliiton tuoreen selvityksen mukaan taloyhtiön hallituksen jäsenistä 34 prosentilla on akateeminen loppututkinto ja 13 prosentilla tutkinto ammattikorkeakoulusta. Korkeakoulutettuja hallituksen jäsenistä on siten yhteensä liki puolet. Opistoasteen koulutus on 30 prosentilla hallitusten jäsenistä.

Suomen 82 000 taloyhtiössä toimii yli 250 000 hallituksen jäsentä. Heidän koulutustasoaan kysyttiin Kiinteistöliiton jäsentyytyväisyyskyselyn yhteydessä toukokuussa 2012.

Asunto-osakeyhtiöiden hallituksen jäsenet ovat poikkeuksellisen korkeasti koulutettua väkeä, jolla on vankka tekniikan, talouden ja hallinnon osaaminen. Tämä onkin tärkeää, koska hallituksen olennainen tehtävä on kiinteistöjen ja talouden pitäminen kunnossa. Taloyhtiön hallituksen laadulla ja sujuvalla hallinnon pyörittämisellä on myös suuri vaikutus yhtiön asuntojen hintakehitykseen.

Mitä suurempia urakoita on edessä, sitä enemmän merkitystä on hallituksen jäsenten asiantuntemuksella. Usein hallitustyöskentelyssä tärkein rooli on kuitenkin puheenjohtajalla. Kiinteistöliiton selvityksen mukaan heistä 34 prosenttia on suorittanut akateemisen tutkinnon ja 13 prosenttia ammattikorkeakoulun sekä 30 prosenttia. opistoasteen koulutuksen.

Taloyhtiöiden hallitusten jäseniä valittaessa koulutus- ja osaamistaso eivät ole keskeinen peruste, mutta niistä on apua monimutkaisia asioita arvioitaessa. Hallitukissa tarvitaan erilaisia osaajia ja erilaisen koulutus- ja työtaustan omaavia ihmisiä. Myös jatkossa hallituksen tehtäviä voivat hoitaa tavalliset ihmiset, eikä koulutustaustaa pidä liikaa korostaa.

Ammatti-isännöitsijällä usein opistoasteen tutkinto

Ammatti-isännöitsijöistä on opistoasteen suorittaneita yli 54 prosenttia. Akateemisesti koulutettuja ammatti-isännöitsijöistä on 13 prosenttia ja ammattikorkeakoulun suorittaneita 19 prosenttia.

Hallituksen jäsenelle ei ole varsinaisia pätevyysvaatimuksia. Hallituksen jäsenten korkea koulutustaso voi tuoda huomattavaa lisäarvoa taloyhtiön hallitustyöskentelyyn monenlaisen osaamisen kautta, mikäli sitä osataan hyödyntää taloyhtiöissä. Isännöitsijän ammattiin ei siihenkään ole mitään erikseen säädettyjä pätevyysvaatimuksia.

Lukio-. ammattikoulu- tai peruskoulutaustaisia hallituksen jäsenistä on yhteensä 22.1 prosenttia, ammatti-isännöitsijöistä 13.6 prosenttia ja sivutoimisista isännöitsijöistä 20 prosenttia. Sivutoimiset isännöitsijät ovat varsin koulutettu ryhmä, johon todennäköisesti osin valikoidutaan juuri jonkun taloyhtiölle hyödyllisen taidon vuoksi.

Kiinteistöliitto toteutti laajan jäsentyytyväisyyskyselyn toukokuussa 2012. Kyselyyn vastasi 4 963 henkilöä eli vastaajamäärä kasvoi hieman edelliskerrasta. Kysely toteutettiin nettikyselynä. Teknisenä toteuttajana toimi KTI Kiinteistötieto Oy.

Jukka Kero
Timo Tossavainen

Taloyhtio.netTaloyhtiösivutSuomen KiinteistölehtiKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTI