Fastighetsföreningar Osoitteenmuutos In English Intra
Etusivu Jäseneksi Taloyhtiöille Vuokrataloille Vuokranantajille

Yksityinen pysäköinnin valvonta asukkaiden maksettavaksi
9.7.2012

Pysäköinnin valvonnan kustannukset yritetään saada omistus- ja vuokra-asukkaiden maksettavaksi. Lakiesityksessä yksityisestä pysäköinnin valvonnasta lähdetään siitä, että pysäköintivirhemaksut saa kunta tai valtio, eivätkä pysäköinnin valvojat. Taloyhtiöt joutuvat kuitenkin käyttämään valvontaa saadakseen villin pysäköinnin kuriin.

Taloyhtiöiden kannalta on sama, kuka pysäköinnin valvonnasta huolehtii. Oikeusministeriö pitää kuitenkin selvänä, etteivät poliisin ja kunnan resurssit riitä valvontatyöhön.

Poliisien resurssit käytetään hälytystehtäviin ja kunnallisia pysäköinninvalvojia on vain 40 prosentissa kunnista. Kun viranomaisia ei ole käytettävissä, joutuvat asuintalot turvautumaan pysäköintiyrityksiin ja maksamaan palvelun itse. Kukaan ei tee valvontaa ilman korvausta.

Kiinteistöliitto pitää hyvänä, että pysäköinnin valvonta tulee luvanvaraiseksi. Muilta osin lakiesitys ei tuo ratkaisua laittomaan pysäköintiin vaan lopputulos saattaa olla, että pysäköintiä kiinteistöjen alueella ei valvo enää kukaan. Lakiesitys huonontaa siten merkittävästi nykytilannetta.

Lisäksi lupien myöntäminen työllistää aluehallintovirastoja ja erityisesti poliisia sekä kunnallista pysäköinnin valvojaa, joiden tehtävänä on vahvistaa pysäköintiyritysten kirjaamat pysäköintivirhemaksut.

Lisätietoja: Päälakimies Anu Kärkkäinen, puh. 09 1667 6761 (vaihde)

Anu Kärkkäinen

Taloyhtio.netTaloyhtiösivutSuomen KiinteistölehtiKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTI