Äänestäminen yhtiökokouksessa

13.4.2015

Yhtiökokousaika on kuumimmillaan ja yhtiöissä tehdään monenlaisia päätöksiä yhtiön tulevaisuuden kannalta tärkeistä asioista. Puhelinneuvontaan rantautuu toisinaan kysymyksiä siitä, millä tavalla äänestys tulisi yhtiökokouksessa järjestää ja mihin lakipykälään ongelmatilanteissa voisi vedota.

Laissa ei ole säännöksiä äänestystavasta. Käytännössä yhtiökokouksen puheenjohtaja tekee ehdotuksen siitä, millä tavalla kokouksessa äänestetään. Äänestys voidaan suorittaa suljettuna lippuäänestyksenä tai avoimena äänestyksenä. Viime kädessä päätöksen äänestystavasta tekee kuitenkin yhtiökokous.

Mahdollista on myös ennen virallista äänestystä tunnustella yhtiökokouksen tahtotilaa niin sanotulla koeäänestyksellä. Jos koeäänestyksessä näyttää siltä, että joku päätösehdotuksista on selvästi muita ehdotuksia suositumpi, se voidaan hyväksyä yhtiökokouksen yksimieliseksi päätökseksi, mikäli osakkaat tähän suostuvat. Jos osa osakkaista ei hyväksy koeäänestyksen tulosta, tulee suorittaa varsinainen äänestys.

Kaisu Terkki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies