Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku 2

21.4.2017

Hisseihin liittyvät kustannukset puhuttavat aika ajoin taloyhtiöissä. Hämmennystä aiheuttaa asunto-osakeyhtiölaissa oleva jälkiasennushissejä koskeva säännös jälkiasennushankkeeseen sovellettavasta kustannusten jaosta. Säännöksen mukaisena jakoperusteena on yhtiöjärjestyksessä määritelty yhtiövastikeperuste kerrottuna huoneiston sijaintikerroksella, joka puolestaan määräytyy porrashuoneen sisäänkäynnin perusteella. Onko yhtiöille olemassa apukeinoja kustannusten konkreettiseksi laskemiseksi?

Helsingissä sijaitsevat taloyhtiöt ovat siitä onnellisessa asemassa, että kaupungin palveluksessa on hissiasiamies, joka tekee taloyhtiöille laskelmat valmiiksi. Näin hissin jälkiasennushanke on helppo kustannuksineen esitellä yhtiökokouksessa. Muualla maassa yleistä apua voi tilanteen mukaan saada paikallisilta hissiryhmiltä ja korjausneuvojilta. Suurimmat hissiyhtiöt tekevät laskelmia veloituksetta. Yleensä tilannetta halutaan yhtiössä kartoittaa etukäteen ja tällöin maksuton apu on luonnollisesti tarpeen.

Kun asunto-osakeyhtiölakia muutettiin vuonna 2010 ja lakiin otettiin jälkiasennushissejä koskevat säännökset, edellytettiin samalla, että taloyhtiöiden käyttöön luodaan palvelu, jonka avulla taloyhtiöt voivat laskea jälkiasennushankkeen kustannusten jakautumisen. Oikeusministeriö ja ympäristöministeriö avasivatkin tätä tarkoitusta varten taloyhtiöiden käyttöön hissilaskurin vuonna 2012. Laskurin käyttö on kuitenkin jäänyt tarvetta vähäisemmälle, sillä laskurista ei tällä hetkellä saa riittävän yksityiskohtaista tietoa kustannusten jakautumisesta.

Tilanteeseen on kuitenkin luvassa parannus jo tänä keväänä. Parhaillaan töitä hissilaskurin ominaisuuksien parantamiseksi tehdään kovaa vauhtia ja tarkoitus on, että toukokuussa julkaistaan uudistettu laskuri, jonka avulla yhtiöt voivat helposti laskea jälkiasennushisseistä aiheutuvat kustannukset aina huoneistotasolle asti. Käytännössä laskelmasta saa tiedon mm. mitä hissin asentaminen maksaa juuri minulle. Nykyistä versiota voi testata osoitteessa hissilaskuri.fi. Paranneltu versio avautuu toukokuussa.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Kaisu Terkki