Ajatuksia avainturvallisuudesta

6.3.2015

Kiinteistöliiton lakipalveluihin saapuu usein avainturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Nämä kysymykset liittyvät tavallisesti avainhallinnan ongelmakohtiin. Avainturvallisuus on keskeinen osa lukituksella aikaansaatua turvallisuutta, lukkoturvallisuutta. Avainturvallisuuden ontuessa myös lukituksella luotu turvallisuus heikkenee ja siten myös murtoturvallisuus kärsii.

Avainturvallisuus on tapana jaotella avainhallintaan ja säilytykseen, valittuun avainturvallisuustasoon, avaimen käyttöoikeuteen sekä sarjoitukseen. Avainturvallisuustaso on suunniteltava suojattavan tilan käyttötarkoituksen perusteella. Sarjoitusten tulee pohjautua eri käyttäjäryhmien kulkutarpeeseen. Isoissa kiinteistöissä kannattaa jakaa sarjat suhteellisen pieniin toiminnallisesti järkeviin kokonaisuuksiin ja suuria yhtenäisiä yleisavainsarjoja tulee välttää. Avainhallinnasta huolehtiva taho on tyypillisesti isännöitsijä tai kiinteistöhuoltoyhtiö, jonka on pidettävä avaimista kirjaa. Haasteita taloyhtiön ulkoistamaan avainhallintaan luo kilpailluista markkinoista johtuva vaihtuvuus.

Avaimen kadotessa tulee välittömästi selvittää voidaanko avainta käyttää väärin. Väärinkäytön todennäköisyyttä kasvattaa avaimeen taikka avainperään mahdollisesti liitetyt tunnistetiedot. Välittömän vahingonvaaran uhatessa tulee aloittaa lisävahinkojen torjunta ja ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön. Avaimen kadottua koko lukitusta ei välttämättä tarvitse uusia, vaan pelkkä sarjoituksen uusiminen saattaa riittää. Osakkaan taikka asukkaan vastuu katoamistilanteissa määräytyy vahingonkorvauslain säännösten nojalla - kunkin yksittäistapauksen erityispiirteitä sääntelytaustaa vasten tulkiten.

Nykyisin on saatavilla kehittyneitä elektronisia ominaisuuksia sisältäviä lukitusvaihtoehtoja, jotka voivat jatkossa helpottaa taloyhtiön avainturvallisuuden pitämistä hyvällä tasolla. Taloyhtiön on elektronisten lukkojen kohdalla muistettava henkilörekisterilain henkilörekisterinpitäjälle asettamat velvoitteet.

Salla Sofia Vartiainen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies