Aja varovasti, autoilija!

15.8.2014

Koulujen alkaminen ja lomilta paluut vilkastuttavat keskustat ja taajamat. Kaduilla on kuitenkin paljon kulkijoita, joille vilkkaan liikenteen seassa kulkeminen on ehkä kokonaan uutta, tai kesän jälkeen ainakin hitusen unohtunut asia. Tästä syystä autoilijoiden tulee olla tavanomaistakin huolellisempia ja valppaita liikenteessä, erityisesti koulujen ja leikkialueiden läheisyydessä.

Pienet ja isommatkin koululaiset kulkevat monesti ainakin osan koulu- tai harrastusmatkastaan kävellen. Turvallinen liikenneympäristö on lapsen ja nuoren oikeus, ja autoilijoilla on velvollisuus omalla toiminnallaan varmistaa, että kyseinen oikeus toteutuu käytännössä.

Ajathan siis varovaisuutta noudattaen ja muistat erityisesti

1. kunnioittaa suojatietä antamalla tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille,
  2. ettet ohita suojatien eteen pysähtynyttä autoa ilman, että itse ensin pysähdyt sen rinnalle ja
  3. lähestyä risteystä sellaisella nopeudella, ettei liikennevalojen vaihtuminen tai risteävältä kadulta tuleva liikenne pakota sinua äkkijarruttamaan.

Lisäksi taloyhtiöiden pihoilla ajettaessa on vuodenajasta riippumatta hyvä muistaa, että porttikongissa ja parkkialueella tulee yhtälailla noudattaa varovaisuutta. Kongissa ja pihalla vauhdin tuleekin olla hiljainen, sillä nurkan takaa voi auton eteen syöksähtää leikkivä lapsi tai kävelevä aikuinen. Sisäpihoilla ja parkkialueilla olisi myös hyvä - mikäli vain suinkin mahdollista - välttää peruuttamista. Kuljettajan näkökenttä ja havainnointi ympärillä tapatuvasta on ajoneuvoa peruuttaessa eteenpäin ajamista pienempi, mikä on omiaan lisäämään vahinkojen riskiä.

Joachim Lindholm

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies