Apua tätä tavaran määrää!

12.1.2018

Otsikon lausahdus on nykyisin hyvinkin tyypillinen ja usein myös täysin aiheellinen. Toista oli ennen: isovanhempieni tavatessa olivat vaarini tavarat mahtuneet kenkälaatikkoon. Houkutus hylätä tarpeettomat tavarat niille sijoilleen on suuri esimerkiksi muuttotilanteessa. Tai entä jos vain makuutamme käyttämättömiä tavaroitamme esim. yhtiön varastossa tai vaikkapa romuautoa yhtiön pihalla?

Kasautuvat tavarat aiheuttavat päänvaivaa useissa taloyhtiöissä. Esineiden poisvienti ja siirtäminen eivät nimittäin ole yhtiöille ihan yksinkertaista. Omistajan omaisuuden suoja on vahva eikä yhtiöllä ole oikeutta poistaa toisen omaisuutta omalta kiinteistöltään ilman omistajan lupaa. Toisaalta yhtiöllä on kuitenkin velvollisuus huolehtia kiinteistön siisteydestä ja turvallisuudesta.

Kaikki yhtiön tilat, joita ei yhtiöjärjestyksessä ole jaettu osakashallintaan, kuuluvat yhtiölle. Tällaisia tiloja ovat yleensä mm. rappukäytävät, ullakko- ja kellaritilat, pyörävarastot sekä piha-alueet. Päätäntävaltaa näiden tilojen osalta käyttää yhtiö. Hallitus voi antaa tarkempia määräyksiä mm. tavaroiden säilyttämisestä yhtiön tiloissa. Huomionarvoista on, ettei yhtiö ole vastuussa asukkaiden tavaroista, joita yhteisissä tiloissa ja piha-alueella säilytetään.

Koska yhtiö ei voi käyttää omankädenoikeuttaan tavaroiden poistamiseksi, tulee sen ensin toimittaa osakkaille/asukkaille kehotus poistaa yhtiön tiloissa asiattomasti olevat tavarat ja merkitsemään käytössä olevat määräpäivään mennessä. Ilmoituksessa on syytä mainita uhka tavaroiden poisviennistä/hävittämisestä. Suositeltava määräaika on vähintään kaksi viikkoa. Mikäli yhtiön tiloihin kehotuksesta huolimatta jää vielä sinne kuulumattomia tavaroita, tulee jäljelle jäänyt omaisuus ennen poisvientiä/hävittämistä luetteloida ja kuvata.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies.

Kaisu Terkki

Lisää blogikirjoituksia