× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Avustusta latausjärjestelmiin on hyvin saatavissa

22.8.2022

Polttoaineiden hinnat ovat viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet päänsärkyä monelle. Energia ylipäätään on kallista, eikä kehitykselle välttämättä ole nähtävissä ainakaan nopeaa käännettä. Vaikka sähkökin on toki kallistunut merkittävästi, on kehitys kuitenkin ollut omiaan vauhdittamaan siirtymistä sähköllä kulkeviin autoihin.

Liikenteen sähköistyminen etenee edelleen vauhdikkaasti. Myös taloyhtiöissä ollaan ymmärretty latausmahdollisuuden tärkeys kodin parkkipaikalla. Samalla on voitu hyödyntää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n myöntämää valtionavustusta. Avustus on tosiaan löydetty hyvin, ja määrärahat ovat loppuneet kesken jo muutamana vuotena. Tälle vuodelle on ollut käytössä roimasti aiempia vuosia suurempi summa – 27,5 miljoonaa euroa. Tilanne onkin poikkeuksellisen hyvä, eli määrärahan ennustetaan riittävän yli tarpeen (jolloin ylijäämä siirtynee käytettäväksi ensi vuonna). Toki hakemus kannattaa laittaa sisään hyvissä ajoin, koska sen käsittelyssä menee joka tapauksessa oma aikansa. Näköpiirissä on, että latauspisteiden rakentaminen jatkuu voimakkaana myös lähivuosina.

Avustusta voi saada itse latausjärjestelmän toteuttamiseen. Lisäksi avustuksen piiriin lukeutuu hankkeen tarvekartoitus, hankesuunnittelu, sähköpääkeskukseen mahdollisesti tarvittavat muutostyöt, sähköliittymän mahdollinen tyypin muutos, kaapelireittien tekeminen, eli putkitukset ja kaapeloinnit sekä niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt. Myös latauslaitteen hankintaan voi saada avustusta, mutta vain jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.

Avustuksen määrä on 35 % toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa hanketta kohti. Edellytyksenä on myös, että hankkeessa toteutetaan latausvalmius vähintään viidelle autopaikalle. Lisäksi latausinfra on toteutettava niin, että se mahdollistaa vähintään 11 kW lataustehon. Tärkeää on myös muistaa, että avustushakemus on jätettävä ennen hankkeen töiden loppuunsaattamista!

Lisää tietoa latausavustuksesta saa ARA:n sivuilta

Tapio Haltia

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton neuvontalakimies