Hellekesä

2.8.2018

Moni lähtee kesälomalla ulkomaille varmistaakseen sen, että näkee edes jollain tavalla auringon kesän aikana. Viime vuosina kesät ovat Suomessa olleet viileitä ja sateisia. Tänä kesänä olemme kuitenkin saaneet nauttia pisimmästä hellejaksosta miesmuistiin. Vaikka itseäni ei lämpimät kelit sinänsä haittaa, muodostuu monelle ongelmaksi helteillä asunnon lämpeneminen. Ikkunoiden auki pitäminen ei tähän juurikaan auta ja tuulettimetkin lähinnä vain kierrättävät lämmintä sisäilmaa. Helpotusta sisälämpötilaan toisikin esimerkiksi ilmalämpöpumppu.

Ilmalämpöpumpun hankkiminen asuntoon ei ole taloyhtiömaailmassa niin yksinkertaista, kuin esimerkiksi omakotitalossa. Kerrostaloissa ongelmia tulee vastaan esimerkiksi silloin, jos huoneistoissa ei ole parvekkeita, jonne ilmalämpöpumpun ulkoyksikön voisi sijoittaa. Rivitaloyhtiöissä on usein huoneistojen yhteydessä terassi, jonne ulkoyksikön saa mahdollisesti sijoitettua. Mikäli ulkoyksikölle löytyy hyvä paikka, joka on niin teknisesti kuin esteettisestikin soveltuva, on ilmalämpöpumppua hankittaessa tärkeää huomioida myös se, että sen asentamiseen tarvitaan lähtökohtaisesti aina taloyhtiön lupa.

Osakkaalla on asunto-osakeyhtiölain perusteella sinänsä laaja muutostyöoikeus koskien huoneistoansa. Tämä ei kuitenkaan ulotu yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvaan rakennuksen osaan, kuten esimerkiksi ulkoseinään. Ilmalämpöpumpun asennus edellyttää pääsääntöisesti läpivientien tekemistä rakennuksen seinään ulkoyksikköä varten. Taloyhtiöllä on valta päättää, hyväksyykö se tällaiset muutostyöt vai ei. Merkitystä ei ole sillä, että läpivienti tehdään esimerkiksi osakkaan hallinnassa olevalle parvekkeelle. Mikäli yhtiö ei hyväksy ilmalämpöpumpun asentamista, ei osakas voi ryhtyä suunnittelemaansa muutostyöhön. Jos osakas saa yhtiöltä luvan ilmalämpöpumpun asentamiseen, on vielä muistettava, että asennustyön saa tehdä vain koulutettu ammattilainen. Omatoimiseen asennustyöhön ei näin ollen tule ryhtyä. Lisäksi yhtiön ja osakkaan kannattaa erikseen sopia asennetun ilmalämpöpumpun kunnossapitoon liittyvistä asioista. Yhtiön näkökulmasta on syytä ottaa huomioon osakkaiden yhdenvertaisuus. Mikäli yhdelle osakkaalle annetaan lupa ilmalämpöpumpun asentamiseen, tulee lupa lähtökohtaisesti antaa myös muille osakkaille.

Riippumatta siitä, nukkuuko yönsä viilennetyssä huoneistossa vai trooppisia olosuhteita muistuttavassa kuumuudessa, kannattaa näistä lämpimistä keleistä koittaa nauttia niin pitkään kuin ne kestävät. Voi mennä taas useampi vuosi, ennen kuin pääsemme seuraavan kerran nauttimaan ”kunnon kesästä”.

Jaakko Lindfors

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Lisää blogikirjoituksia