Hyviä syitä taloyhtiön hallitukseen pyrkimiseen

13.4.2017

On taas se aika vuodesta, jolloin taloyhtiöiden hallituksiin valitaan jäseniä. Moni osakas arastelee hallitukseen pyrkimistä. Tehtävät saattavat pelottaa, samoin tehtävien hoitamiseen liittyvä vastuu. Miksi hallitukseen pyrkiminen kannattaa?

Asunto-osakeyhtiön osakkeiden hankkiminen on useimmiten yksityishenkilölle suuri investointi. Taloyhtiön asioiden hoidolla ja suunnitelmallisella kiinteistönpidolla on vaikutusta myös asunnon arvoon. Taloyhtiön hallitus on tärkeässä roolissa yhtiön hallinnon, kiinteistönpidon ja muun toiminnan järjestämisessä. Hallituksen jäsenyyden myötä oman taloyhtiön tuntemus myös paranee. Hallituksella on myös vaikutusvaltaa siihen, miten yhtiön asioita hoidetaan ja miten yhtiötä kehitetään.

Toisin kuin monesti luullaan, hallituksen jäsenyys ei edellytä pohjatietoja tekniikan, talouden tai juridiikan alalta. Sen sijaan kiinnostus oman taloyhtiön asioita kohtaan ja halu oppia uutta ovat tärkeitä uuden hallituksen jäsenen ominaisuuksia. Hallituksen jäsenen vastuukysymysten kannalta merkitystä on sillä, että hallituksen jäsenet toimivat huolellisesti. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että hallitus voi ja sen pitääkin ottaa avuksi asiantuntijoita tilanteissa, joissa hallituksen oma asiantuntemus ei riitä. Kyse on pitkälti taloyhtiön asioiden hoitamisen organisoinnista. Tarvittaessa alan järjestöiltä on saatavissa neuvontaa tehtävien hoitamiseen liittyen.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Katso myös Kiinteistöliiton apulaispäälakimiehen haastattelu aiheesta osoitteessa http://areena.yle.fi/1-4113509

Minna Anttila

Lisää blogikirjoituksia