Isännöitsijän läsnäolo hallituksen kokouksessa

16.8.2019

Välillä taloyhtiöiden hallituksessa herää kysymys siitä, että voivatko hallituksen jäsenet kokoontua keskenään ilman isännöitsijän läsnäoloa. Isännöitsijän läsnäolo-oikeudesta hallituksen kokouksessa on asunto-osakeyhtiölaissa omat säännöksensä. Lain mukaan isännöitsijällä on oikeus olla läsnä hallituksen kokouksessa ja käyttää siellä puhevaltaa, vaikka hän ei olisikaan hallituksen jäsen, jollei hallitus päätä toisin. Hallitus voi näin ollen halutessaan päättää kieltää isännöitsijää osallistumasta kokoukseen. Isännöitsijän läsnäoloa ei kuitenkaan voida kieltää, jos isännöitsijä on myös hallituksen jäsen.

Hallitukset kokoontuvat kuitenkin harvoin ilman isännöitsijän läsnäoloa, sillä monien yhtiön asioiden hoitaminen edellyttää käytännössä myös isännöitsijän läsnäoloa.  Tyypillisimmät tilanteet, joissa hallitus kokoontuu ilman isännöitsijän läsnäoloa koskevat kokouksia, joissa ei tarvita isännöitsijän ammattitaitoa. Myös hallituksen käsitellessä isännöitsijän toimintaa tai esimerkiksi isännöinnin kilpailuttamista, on luontevaa, että hallitus kokoontuu ilman isännöitsijää.

Läsnäolo-oikeuden lisäksi isännöitsijällä voi tietyissä tilanteissa olla myös velvollisuus osallistua hallituksen kokoukseen, etenkin silloin kun käsitellään isännöitsijän tehtäviin kuuluvia yhtiön asioita kuten esimerkiksi kiinteistön ja rakennusten pitoa ja hoitoa.

Jaakko Lindfors

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies