Kuka maksaa kiinteistövakuutuksen omavastuuosuuden?

20.3.2017

Juridisesta neuvonnasta tiedustellaan usein omavastuuosuuden maksajaa. Asunto-osakeyhtiön vakuutusyhtiön korvattua syntyneitä korjauskuluja soittajia mietityttää, jääkö omavastuuosuus yhtiön maksettavaksi, vai vastaako siitä se osakas, jonka huoneistossa korjauksia on tehty. Vakuutuskorvaus voi liittyä esimerkiksi astianpesukoneen vuotoon, putkivuotoon tai vaikkapa lämminvesivaraajan rikkoutumiseen. Tilanteet vaihtelevat ja niinpä omavastuuosuuden maksajakin vaihtelee.

Muutama esimerkki vastannee otsikon kysymykseen. Ensinnäkin, jos yhtiön perusjärjestelmään kuuluva putkisto on rikkoutunut ja siitä on seurannut äkillinen vesivahinko osakkaan huoneistoon, voi koko omavastuuosuus jäädä yhtiön maksettavaksi. Kun osakehuoneiston sisäosat vahingoittuvat yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvan rakenteen vian, rakennuksen osan vian tai sen korjaamisen vuoksi, on yhtiön korjattava myös huoneiston sisäosat perustasoon sakka. Silloin kun kaikki vakuutuksesta korvatut korjaukset kuuluvat yhtiön kunnossapitovastuulle, yhtiö maksaa kiinteistövakuutuksen omavastuuosuuden kokonaisuudessaan.

Jos sen sijaan osakkaan kunnossapitovastuulle kuuluva astianpesukone on rikkoutunut ja aiheuttanut äkillisen vesivahingon, tilanne on toinen. Vakuutuskorvaus voidaan tässäkin tilanteessa saada kiinteistövakuutuksen myöntäneestä yhtiöstä. Astianpesukoneen rikkouduttua yhtiöllä ei ole ennallistamisvelvollisuutta, eli huoneiston sisäosien korjaukset ovat osakkaan vastuulla. Kunnossapitovastuu rakenteiden kuivaamisen ja korjaamisen osalta kuuluu kuitenkin tässäkin tapauksessa yhtiölle. Vastuu vaurioituneiden lattiapinnoitteiden ja keittiökaapiston uusimisen osalta kuuluu tässä tapauksessa osakkaalle. Kiinteistövakuutus voi korvata mm. edellä mainittuja osakkaan kunnossapitovastuulle kuuluvia korjauksia ja siinä tapauksessa vakuutuksen omavastuuosuus kuuluu jakaa yhtiön ja osakkaan välillä. Silloin kun kiinteistövakuutus korvaa osakkaan kunnossapitovastuulle kuuluvia rakennuksen osia, tulee osakkaan maksaa vastaava osa vakuutuksen omavastuuosuudesta. Otsikon vastauksen kannalta ratkaisevaa siis on, kenen maksettavaksi korjausten kustannukset kuuluvat.

Omavastuuosuus jaetaan yhtiön ja osakkaan välillä samassa suhteessa, missä vakuutus on korvannut yhtiön ja osakkaan kunnossapitovastuulle kuuluvia rakennuksen osia. Esimerkiksi jos vakuutuskorvaus on kohdistunut 70-prosenttisesti yhtiön kunnossapitovastuulla oleviin rakennuksen osiin ja 30-prosenttisesti osakkaan kunnossapitovastuulla oleviin osiin, yhtiön maksettavaksi jää 70-prosenttia ja osakkaan maksettavaksi 30-prosenttia omavastuuosuudesta.

Asiaa on käsitelty myös Helsingin hovioikeudessa. Edellä esitettyä omavastuuosuuden jakamisperiaatetta vastaava kanta löytyy myös kyseisestä Helsingin hovioikeuden 23.5.2012 antamasta ratkaisusta nro 1356 (diaarinumero S 11/1423). Tapauksessa otettiin kantaa myös ikävähennyksiin.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton neuvontalakimies.

Virpi Hienonen

Lisää blogikirjoituksia