Kuka vastaa ja mistä vastaa?

20.10.2014

Puhelintyössäni kuulen usein kysymyksen "kuka on vastuussa jos...". Kysymys kuulostaa varmasti hyvin yksiselitteiseltä kaikkien muiden paitsi pykälänikkarien (lakimiesten) korvaan. Se mitä maallikko ymmärtää vastuuna ei välttämättä nimittäin vastaa täysin sitä, mitä juristi tällä termillä ymmärtää. Yleensä "vastuulla" viitataan puheluissa nimenomaan yhtiön johdon (hallitus ja isännöitsijä) vastuuseen. Huoneistojen ja rakennuksen kunnossapitovastuu on kokonaan toinen asia, joka jää tämän kirjoituksen ulkopuolelle.

Juridisesti "vastuu" voi tarkoittaa lähinnä kahta asiaa: rahallista vahingonkorvausvastuuta tai sitten jonkinlaista julkisoikeudellista sanktiota kuten sakkoa tai muu rikosoikeudellinen seuraamus. Asunto-osakeyhtiöiden toiminnassa näistä kysymykseen voi yleensä tulla lähinnä vain rahallinen vahingonkorvausvastuu. Taloyhtiöiden toiminnassa törmää onneksi nimittäin äärimmäisen harvoin tilanteisiin, joissa tulisi mietittäväksi julkisoikeudellisen sanktion tai rangaistuksen määrääminen. Tällaisissa tilanteissa voi kyse olla lähinnä jonkinlaisesta rikoksesta, kuten yhtiön varojen viemisestä. Rikosoikeudelliseen vastuuseen verrattuna rahallisen vahingonkorvauksen tilanteet ovat huomattavasti yleisempiä.

Jotta joku henkilö voisi joutua vahingonkorvausvastuuseen toimistaan, on edellytyksenä se, että vahinko on aiheutettu tuottamuksellisesti tai tahallisesti sekä se, että vahingon kärsinyt taho pystyy osoittamaan euromääräisesti kärsimänsä vahingon. Jos jompikumpi näistä edellytyksistä puuttuu, ei vahingonkorvausta suoriteta. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pelkkää pahaa mieltä osakkaille aiheuttava taloyhtiön johtohenkilö ei ole juridisesti "vastuussa" osakkaille toimistaan.

Kokonaan toinen asia on, että epäasiallisesti toimiva johtohenkilö voi menettää luottamuksensa yhtiön osakkaiden keskuudessa ja esimerkiksi jäädä ulos hallituksesta kun yhtiökokous seuraavan kerran valitsee yhtiölle uutta hallitusta. Tällöin kyse on kuitenkin "poliittisesta" tai "sosiaalisesta" vastuusta, joka ei liity välttämättä millään tavoin juridiseen vahingonkorvaus- tai rangaistusvastuuseen.

Vesa Puisto

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies