Kuka vastaa osakkaan rakentaman saunan tai kylpyhuoneen kunnossapidosta?

3.12.2021

Osakas saattaa olla tyytymätön huoneistonsa pohjaratkaisuihin ja päätyä muutostyönään rakentamaan kylpyhuoneen aiemmin kuivatilana toimineen huoneen kohdalle. Toisinaan osakkaan kaipaama sauna puuttuu huoneistosta. Siispä osakas muutostyönään rakentaa uuden saunan vanhan vaatehuoneen tilalle. Kuka sitten vastaa muutettujen huonetilojen kunnossapidosta jatkossa?

Käyttötarkoitukseltaan muuttuneiden huonetilojen kunnossapitovastuu on lähtökohtaisesti osakkaalla. Kunnossapitovastuu säilyy kulloisellakin osakkaalla, vaikka asunto myöhemmin myytäisiin.

Kysymys kunnossapitovastuusta saattaa tulla yhtiössä vastaan myös silloin, kun korjaustarve liittyykin esimerkiksi toisessa huoneistossa tapahtuneeseen vesivahinkoon, jonka seurauksena myös osakkaan muuttama huonetila joudutaan korjaamaan. Yhtiö vastaa kunnossapitovastuulleen kuuluvista rakennuksen osista ja huoneiston sisäpintojen ennalleensaattamisesta yhtiön perustasoon. Esimerkiksi vaatehuoneeseen rakennetun saunan ennalleensaattamisvelvollisuus rajautuu vaatehuoneeksi. Osakas puolestaan vastaa kustannuksista siltä osin kuin kustannukset merkittävästi poikkeavat perustasosta. Osakkaan vastuulle jäävät siten saunan purkamisesta ja mahdollisesta uudelleenrakentamisesta aiheutuneet kustannukset. Kunnossapitovastuu muodostuu vastaavalla tavalla kuivatilaan rakennetun kylpyhuoneen kohdalla.

Yhtiö voi kuitenkin päättää ottaa osakkaan muutostyöt kunnossapitovastuulleen. Päätöksen voidaan tulkita tapahtuneen esimerkiksi silloin, kun osakkaan rakentama saunatila lisätään yhtiöjärjestyksen huoneistoselitelmään ilman erillistä kunnossapitovastuumääräystä. Yhtiöjärjestysmääräyksiin kannattaa siis kiinnittää huomiota. Tällaisissa yhtiöjärjestysmuutoksissa on myös aina huomioitava osakkaiden yhdenvertaisuus.

Minni Yli-Olli

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies