Kutsu yhtiökokoukseen ajoissa!

9.6.2015

Kutsu yhtiökokoukseen, niin varsinaiseen kuin ylimääräiseenkin, tulee asunto-osakeyhtiölain mukaan toimittaa aikaisintaan kaksi kuukautta ja viimeistään kaksi viikkoa ennen yhtiökokousta. Joidenkin taloyhtiöiden yhtiöjärjestyksessä on asunto-osakeyhtiölaista poikkeavia määräyksiä kutsujen lähettämisen suhteen, jolloin taloyhtiössä on syytä olla tarkkana, että lain pakottavia säännöksiä kutsuajoissa noudatetaan.

Asunto-osakeyhtiölaissa olevaa minimiaikaa (2 viikkoa) voidaan yhtiöjärjestyksen määräyksellä pidentää ja tällöin yhtiöjärjestysmääräystä on noudatettava. Laissa olevaa minimiaikaa ei voida yhtiöjärjestysmääräyksellä kuitenkaan lyhentää eli kutsut on lähetettävä viimeistään kaksi viikkoa ennen yhtiökokousta, vaikka yhtiöjärjestyksessä olisikin lyhyempi määräaika. Yhtiöjärjestysmääräyksellä voidaan myös lyhentää asunto-osakeyhtiölaissa oleva maksimiaikaa kutsun toimittamiselle, mutta sitä ei voida pidentää yli kahden kuukauden.

Jos kutsu toimitetaan kirjeitse, katsotaan kutsu toimitetuksi sinä päivänä, kun se on postitettu. Näin ollen jos kutsut pitää toimittaa viimeistään kaksi viikkoa ennen kokousta, voidaan se postittaa torstaina ja kokous voidaan tällöin pitää aikaisintaan kahden viikon kuluttua torstaina. Lähettämispäivä on tässä yhteydessä siis ratkaiseva eikä se milloin kutsu menee perille. Mikäli kutsut lähetetään sähköpostitse, katsotaan kutsu toimitetuksi sähköpostin lähettämispäivänä.

Johanna Reen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies