× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Laajan ja vaativan kuolinpesäsaannon merkitseminen osakeluetteloon – onko huoneistotietojärjestelmästä apua?

21.2.2019

Lasse marssii isännöitsijän luo ja vaatii osakeluettelomerkinnän tekemistä mukanaan kopio testamentista ja osakekirjasta. Lasse on perinyt kaukaisen sukulaisensa Maijan, joka Lassen mukaan omistaa huoneiston A5. Osakeluettelossa ja osakekirjassa omistajina näkyvät Maijan isovanhemmat Alvar ja Ellen. Alvar on kuollut v. 1969 ja Ellen v. 2001. Maijan sisar Mirjami on kuollut lapsettomana v. 1986. Maija on ollut naimisissa Eskon kanssa ja lapseton avioliitto on päättynyt Eskon kuolemaan v. 2000. Isännöitsijältä menevät jälleen yöunet – eikö näihin hankaliin tilanteisiin ole luvassa mitään helpotusta missään vaiheessa?

Lain mukaan omistusoikeuden muutos on tehtävä viivytyksettä osakeluetteloon, kun yhtiölle on esitetty aina tapauskohtaisesti ratkaistava luotettava selvitys. Lähtökohta testamenttisaannolle on osakekirja siirtomerkintöineen, vainajan sukuselvitys ja perukirja sekä lainvoimainen testamentti. Jotta osakeluettelomerkintä Lassen tapauksessa voidaan tehdä, tulee Lassen toimittaa selvitys paitsi Maijasta myös mm. v. 1969 kuolleesta Alvarista ja edeten aina Elleniin, Mirjamiin, Eskoon ja Eskon toissijaisiin perillisiin puhumattakaan muista edesmenneistä henkilöistä kuten Maijan vanhemmista. Paperia kertyy siis huima määrä. Selvityksen tekeminen on haasteellista jopa asiaan rutinoituneelle henkilölle, saati jos perintötilanteita tulee eteen harvakseltaan.

Huojentava tieto on, että apua on luvassa tulevaisuudessa. Laki huoneistotietojärjestelmästä tuo mukanaan sen, että asunto-osakeyhtiöiden osakeluetteloiden ylläpitäminen siirtyy Maanmittauslaitokselle, kun yhtiö ilmoittaa sille siirrosta. Siirto merkitsee sitä, että edellä mainittujen selvitysten tekeminen on sen jälkeen Maanmittauslaitoksen vastuulla eikä isännöitsijän tarvitse enää pähkäillä, mikä on kussakin tilanteessa luotettava selvitys.

Ihan vielä yhtiö ei kuitenkaan voi osakeluettelonsa ylläpitoa siirtää, vaan siirtomahdollisuus aukeaa pienemmille yhtiölle kevään 2019 aikana ja muille yhtiöille loppuvuoden 2019 aikana.

Kaisu Terkki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies