Lämpötolpat ja kiinteistön turvallisuus

13.12.2021

Pakkanen paukkuu ja maisema alkaa olla jo varsin jouluinen. Autoilijat asunto-osakeyhtiössä ovat tyytyväisiä, kun auto aamulla käynnistyy ja matkaanlähtö luonnistuu kireästä pakkasesta huolimatta ongelmitta. Lämpötolppien ansiosta auton moottorin esilämmitys ja auton sisätilan lämmitys onnistuukin monessa taloyhtiössä helposti.

Lämpötolppien käyttöön liittyy kuitenkin piirteitä, joista syntyy vuosi toisensa jälkeen kinaa ja turvallisuusriskeistä johtuvaa puuttumisen tarvetta. Lämpötolppien kansia unohtuu auki ja lämmitysjohtoja jää huolettomasti roikkumaan paikalleen, vaikka kaapeli pitäisi aina irrottaa tolpasta heti käytön jälkeen. Pahimmillaan paikalleen jätetty lämmitysjohto voi pudota ja hautautua lumihankeen, josta sitä on lumenauraajan mahdotonta havaita. Aurauksen yhteydessä tai muutoin vioittuneet johdot ovat aina turvallisuusriski. Paukkupakkaset voi myös vaihtua suojasääksi. Lätäkköön pudonnut lämmitystolpassa edelleen kiinni oleva johto tekee lätäköstä jännitteisen ja siten vaarallisen kaikille kiinteistöllä liikkuville.

Juridisesti arvioiden lämmitysjohto on lämmitystolpan käyttäjän omaisuutta, eikä yhtiöllä ole oikeutta kajota toisen omaisuuteen kuin poikkeustilanteissa. Toisaalta vaakakupissa painaa se, että yhtiö vastaa kiinteistön turvallisuudesta. Vastuu huomioiden yhtiön kannattaa ohjeistaa lämpötolppien käyttöä ja toisaalta myös puuttua turvallisuusriskeihin niitä havaitessaan.

Yhtiöissä kannattaa siis ohjeistaa lämmitystolppien turvalliseen käyttämiseen. Toisin sanoen on hyvä muistuttaa, että käytön jälkeen lämmitysjohdot on irrotettava ja säilytettävä niin, etteivät ne vaurioidu. Lisäksi lämmitystolpan kannet on käytön jälkeen suljettava ja lukittava, jos lukitseminen on mahdollista. Vioittuneita lämmitysjohtoja ei saa käyttää, eikä autoa lämmitettäessä saa liioin käyttää jatkojohtoa. Jatkojohdon käyttämiseen liittyy paloturvallisuusriski.

Monessa yhtiössä lämpötolpat on ajastettu, eikä niistä saa sähköä kuin tiettyinä ennalta määriteltyinä tunteina. Järjestelmät voivat kuitenkin vikaantua. Ei kannattaisikaan yltiöpäisesti luottaa, että kaikkina muina aikoina lämpötolppa olisi ”vaaraton”. Kansi on suljettava, kun tolppa ei ole käytössä ja näin on tehtävä, vaikka hyödyntäisikin kaiken sen ajan, jona ajastuksen mukaan tolpasta sähköä on saatavilla.

Ellei pelkkä yleinen kaikille suunnattu muistuttaminen riitä vaan turvallisuusriskejä tiedottamisesta huolimatta ilmenee, voidaan asukasta itseään vaatia sulkemaan tolpan kansi käytön jälkeen. Samoin voidaan vaatia häntä poistamaan vaarallinen johto ja edellyttää jatkossa käyttämään lämpötolppaa turvallisesti. Ellei tällainen nimenomainen kohdennettu vaatimuskaan riitä poistamaan turvallisuusriskiä viivytyksettä, voi yhtiön johdolle syntyä myös velvollisuus aktiivisesti poistaa havaittu turvallisuusriski. Tämä johtuu siitä, että taloyhtiö vastaa kiinteistön turvallisuudesta ja näin ollen yhtiön johdolla on velvollisuus huolehtia siitä, että kiinteistöä on turvallista käyttää. Vaaraa aiheuttavan lämmitysjohdon voi poistaa joko yhtiön huoltomies, isännöitsijä tai joku yhtiön hallituksen jäsenistä.

Virpi Hienonen

Kirjoittaja on Kiinteistöiiton vanhempi lakiasiantuntija