Mutta mehän sovittiin!

2.5.2014

Asunto-osakeyhtiössä on osakkaiden kanssa sovittu, että taloyhtiön pihatyöt tehdään vuoroviikoin ns. talkootyönä. Nyt yhtiön osakas, vanhempi rouvashenkilö ilmoittaa, ettei enää jaksa ajaa nurmikkoa omalla huoltoviikollaan. Heti perään toinen huoneisto saa uudet osakkaat ja uusi omistaja ilmoittaa, että haluaa yhtiön hoitavan kunnossapitovastuulleen kuuluvat huoltotyöt - hän ei aio ruohonleikkuriin koskea. Miten yhtiön pitäisi toimia?

Asunto-osakeyhtiölain mukaan piha-alueen kunnossapito kuuluu taloyhtiölle, ellei piha-aluetta ole yhtiöjärjestyksessä määritelty kuuluvaksi osakashallintaan. Kunnossapitovastuu voidaan siirtää yhtiöjärjestyksellä osakkaille. Jollei näin ole tehty, vastaa yhtiö piha-alueiden kunnosta ja turvallisuudesta.

Jos osakkaat tekevät yhtiölle kuuluvat pihatyöt ilman korvausta, katsotaan tämä talkootyöksi. Tästä voidaan sopia osakkaiden kesken, mutta tämä perustuu aina suostumukseen. Ketään ei voida myöskään pakottaa pitäytymään talkootyösopimuksessa, jos sopijapuoli halua vetäytyä siitä. Vetäytymistä ei tarvitse edes perustella. Uutta osakasta tällainen edellisen osakkaan tekemä sopimus ei sido. Kieltäytyjältä ei voida myöskään periä työpanosta vastaavaa summaa rahana, eikä häntä voida velvoittaa järjestämään huoltoviikkoaan muulla tavalla.

Jos kaikesta huolimatta halutaan, että osakkaat hoitavat itse yhtiölle kuuluvan kunnossapidon, asiasta kannattaa päättää yhtiökokouksessa ja tehdä järjestelyistä kirjalliset suunnitelmat. Näin nähdään, onko osakkailla sitoutumishalua talkootyöhön.

Koska kyse on vapaaehtoisuudesta, ei yhtiökokouksen päätökselläkään voida ketään velvoittaa osallistumaan töihin. Järjestelyyn sitoutunut osakas voi vetäytyä talkootöistä. Tällöin heidän tekemättömiä töitä paikataan vastikeperusteisesti mm. huoltoyhtiön toimesta tai muut osakkaat tuuraavat heitä talkoovoimin, jos he haluavat säästyä nousevilta hoitokuluilta.

Maija Lukkari-Nyman

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies