Osakas, joka ei halua remonttia asuntoonsa

27.5.2021

Neuvonnassa pintautuu aika ajoin tilanne, jossa osakas on ilmoittanut, että hänen huoneistoaan ei tarvitse remontoida, eikä hän aio liioin osallistua yhtiön remontin kustannusten maksamiseen. Kyse ei ole siitä, että osakas vaatisi hyvitystä jo teettämästään remontista, vaan hän haluaa vain yksinkertaisesti sanoutua irti yhtiön remonttiaikeista ja kieltää remontin tekemisen.

Esimerkkinä voi toimia vaikkapa kylpyhuonesaneeraus tai ikkunoiden uusiminen. On tapauksia, joissa osakas ilmoittaa, että ”minun huoneistooni ei saa kyseistä remonttia tehdä, enkä liioin aio maksaa vastiketta siitä, että muita huoneistoja remontoidaan”. Osakas ehkä ilmoittaa, että hän kyllä teettää remontin oman huoneistonsa osalta myöhemmin itse. Miten tällaiseen tilanteeseen tulisi suhtautua?

Jos ikkunoiden uusimisesta tai kylpyhuonesaneerauksesta on päätetty yhtiökokouksessa, hanke käynnistyy, halusivat kaikki sitä tai eivät. Päätös tehdään yhtiökokouksessa yksinkertaisella enemmistöllä ja se riittää, että päätöstä on kannattanut yli puolet yhtiökokouksessa annetuista äänistä. Yksimielisyyttä ei tarvita.

Yhtiön korjaushankkeen kustannukset jakautuva osakkaiden maksettaviksi yhtiöjärjestyksen vastikeperusteen mukaisesti, eikä sillä ole maksuvelvollisuuden kannalta merkitystä, haluaako remontin omassa asunnossaan tehtäväksi vai ei. Toisin sanoen on selvää, että vaikka remontti jätettäisiin tekemättä osakkaan huoneistossa, joutuu myös kyseinen osakas maksamaan vastikeperusteen mukaisen osuutensa muiden huoneistojen remontoimisen kustannuksista. Yleensä pelkästään tieto maksuvelvollisuudesta saa osakkaan harkitsemaan kantaansa uudelleen.

Mitä tapahtuu, jos osakas kaikesta huolimatta pysyy näkemyksessään? Lain mukaan hallituksen tai isännöitsijän valtuuttamalla urakoitsijalla on oikeus päästä huoneistoon, kun se on tarpeen huoneistossa suoritettavaa kunnossapitotyötä varten. Jos osakas kieltää urakoitsijalta pääsyn huoneistoon remontin suorittamiseksi, yhtiöllä on mahdollisuus pyytää poliisilta virka-apua huoneistoon pääsemiseksi. Käytännössä kylpyhuonesaneerausta tai ikkunoiden uusimista on kuitenkin vaikea tehdä, jos osakas kieltää työn tekemisen. Saadaanko poliisin virka-apu sovittua ja toimimaan siten, että pidempikestoinen remontti pystyttäisiin huoneistossa toteuttamaan – tuskin!

Jos remontti joudutaan myöhemmin yhtiön toimesta teettämään pelkästään tähän yhteen huoneistoon, sen teettäminen tulee kalliimmaksi kuin se tulisi osana alkuperäistä urakkaa. Silloin kaikki ylimääräiset kustannukset veloitetaan osakkaalta, joka aikanaan esti remontin tekemisen yhtiön urakan yhteydessä. Lupauksen siitä, että teettää remontin myöhemmin itse, osakas peruutti varmuudella jo siinä vaiheessa, kun joutuikin vastikkeenmaksajaksi muiden huoneistojen osalta.

Kaikkien yhteinen etu olisi yhteisymmärryksen löytäminen ja osakkaan huoneiston remontoiminen samaan aikaan muiden huoneistojen kanssa.

Virpi Hienonen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakiasiantuntija