Osakkaat valmiina vesille?

20.6.2019

Useimmat taloyhtiöt sijaitsevat kaupunkikeskuksissa, ja niissä asustelevat osakkaat ovat tottuneempia liikkumaan maalla kuin vesillä. Edessämme on kuitenkin Suomen suuri kesäjuhla, Juhannus isolla J:llä, ja vesille suuntaavat enemmän ja vähemmän tottuneet veneilijät. Varsinkin vähemmän vesillä liikkuneiden on hyvä kerrata muutama asia ennen ulapalle suuntaamista. Eikä tottuneellekaan kertaus ole ollenkaan pahasta!

Sääennuste kannatta tarkistaa aina etukäteen ja varmistaa, että on pakattu tarvittavat varusteet säälle kuin säälle. Tälle juhannukselle luvataan aurinkoista ja lämmintä, joten kannattaa varmistaa, että veneessä on mukana riittävästi nestettä, siis vettä, ja vaikkapa hattu suojaksi auringolta, ettei lämpöhalvaus pääse yllättämään.

Pelastusliiveihin kannattaa pukeutua jo ennen kun astuu laiturille. Ja samalla kun huolehtii, että pelastusliivit ovat päällä itsellä, kannattaa tarkistaa, että myös muu seurue toimii samalla tavalla.

Ennen laiturista lähtemistä kannattaa huolehtia turvallisuusvarusteista. Eli siis varmistaa, että nämä löytyvät ja ovat kunnossa ja helposti saatavilla, mikäli jotain sattuu. Turvavarusteiksi lasketaan mm. airot, mela, ankkuri köysineen, tyhjennysvälineet sekä sammuttimet.

Vesillä on noudatettava hyviä merimiestapoja ja vastuullisuutta: kunnioita luontoa ja ympäristöä, ota huomioon muut vesilläliikkujat, huolehdi turvallisuudesta ja anna apua sitä tarvitseville. Noudata veneilysääntöjä, pidä mukanasi puhelin ja merikartat, tutustu sääennusteeseen jo etukäteen, ja kerro matkasuunnitelmastasi myös kotiväelle. Jos joudut merihätään ota yhteyttä meri- tai järvipelastajiin.

Näillä sanoilla Kiinteistöliitto toivottaa kaikille oikein mukavaa ja turvallista Juhannusta!

Lähde: vanhempi merivartija Robert Andersson

Kristel Pynnönen