Pandat ja muut rusketusrajat

27.6.2016

Kesä, aurinkorasva ja aurinkotuoli! Hiostavat legginsit on pakattu kellariin, nyt suomityttö kylpee auringossa. Talven jäljiltä kalpeaksi käynyt iho saa kivasti väriä pintaan kotiparvekkeella ja terassipihalla. Hups, näkikö joku?!

Asunto ja siihen liittyvä parveke sekä piha kuuluvat tietysti yksityisyyden suojan ja kotirauhan piiriin. Kullakin on oikeus olla residenssissään kuin kotonaan. Auringonotto on tietysti sallittua, mutta turhaa provosointia kannattaa välttää. Rajattomasta ruskettautumisesta nauttiva Raija tai Rane saanee naapurustossa aikaan raivoisan reaktion.

Kannattaa muistaa, että parvekkeella tai jopa huoneistossa sisällä nakuna oleilevalle voi napsahtaa sakkorangaistus tai jopa vankeutta sukupuolisiveellisyyden julkisesta loukkauksesta. Tarkoitushakuisesti ja esteettömästi nakua kehoaan julkisesti vaikkapa parvekkeella esittelevä saattaa syyllistyä tähän rikokseen. Joogasta tuttu aurinkotervehdys lasitetulla parvekkeella au naturel testaa rikoslainkin rajoja, varsinkin jos parvekkeelle on esteetön näkymä yhtiön piha-alueelta tai kadulta.

Pidetään rusketusraidat tai niiden puuttuminen omana tietona, niin naapurisopu säilyy!

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton päälakimies Jenni Hupli.

Jenni Hupli

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton päälakimies