Taloyhtiön laitetilojen lukituksella on merkitystä

12.6.2020

Taloyhtiön laitetilojen, kuten talojakomon lukitukseen kannattaa kiinnittää huomiota, sillä näissä tiloissa on muun muassa antenniverkon ja tietoliikenneyhteyksien toiminnan kannalta välttämättömiä laitteita ja johtojen liittymäpaikkoja. Lukituksen puutokset voivat vaarantaa tietoturvan taloyhtiössä. Sillä on siis merkitystä, kenellä on pääsy laitetiloihin.

Taloyhtiössä yhtiön johto eli hallitus ja isännöitsijä vastaavat yhtiön turvallisuudesta. Osa yhtiön turvallisuutta on lukitus- ja avainturvallisuus. Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) toteaa kiinteistöjen laitetilojen lukitusta koskevassa suosituksessaan (306/2019S, 12.11.2019), että laitetilojen täytyy olla lukittuja. Laitetilojen lukituksella turvataan asukkaiden viestintäsalaisuutta ja muuta tietoturvallisuutta.

Taloyhtiöllä on kiinteistönomistajana velvollisuus huolehtia ammattilaisten, kuten teleoperaattorin edustajan tai sähkö- ja teleurakoitsijan pääsystä laitetiloihin. Toisaalta asiattomien pääsy kyseisiin tiloihin on estettävä tehokkaasti. Taloyhtiössä onkin suositeltavaa tarkastaa teletilojen lukitusturvallisuus ja avainhallinta.

Viestintävirasto ja Finanssiala (FA) suosittelevat teletilojen lukkojen vaihtamista yhteiseen valtakunnalliseen sarjaan eli KTL1E -lukitusjärjestelmään, jota ylläpitää Yrityssuojeluyhdistys. Järjestelmä on etähallittava ja jokaisesta avaimen käyttökerrasta tallentuu tieto kulkurekisteriin. Tämä estää väärinkäytöksiä ja helpottaa niiden selvittämistä. Kadonneen avaimen poistaminen ja uuden avaimen lisääminen on vaivatonta eikä vaadi uudelleensarjoitusta. Etähallittavan järjestelmän myötä huoltohenkilöstön ei tarvitse käydä avaamassa laitetilojen ovia eikä teleoperaattoreiden odottaa oven avaamista, mikä säästää aikaa ja rahaa.

Lisätietoa laitetilojen asianmukaisesta lukituksesta

Lisätietoa KTL1E -lukitusjärjestelmästä (video)

Minna Anttila

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton vanhempi lakimies