× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Talvi on mahdollisuus

14.11.2016

Viimeisen viikon aikana on ainakin etelärannikolla saatu nauttia talven tunnusta. Talvella on tapana yllättää ainakin autoilijat. Myös taloyhtiöissä on päästy testailemaan talvikunnossapidon toimivuutta. Talvi ja pakkaset ovat myös mahdollisuus. Silloin on nimittäin oiva tilaisuus havainnoida vaikkapa lämmitysjärjestelmän toimivuutta. Lämmitysjärjestelmän tasapainottaminen vaatii kunnon pakkasjakson onnistuakseen. Myös esimerkiksi sisäilman laadun mittaaminen onnistuu paremmin talvikaudella. Nämä työt onkin syytä laittaa tilaukseen viimeistään nyt.

Lämmitysjärjestelmän säätäminen oikein voi parantaa merkittävästi paitsi asumismukavuutta myös energiataloutta. Esimerkiksi vesikiertoisen keskuslämmityksen painottamisella voidaan saavuttaa huomattavia säästöjä. Tasapainottaminen on mahdollista tehdä luotettavasti vain silloin, kun lämmitysjärjestelmää kuormitetaan, eli kun lämpötila pysyttelee pakkasella koko tarkkailujakson aikana.

Asumismukavuuteen vaikuttaa paitsi lämmitysjärjestelmän toiminta myös se, että ilmanvaihto toimii suunnitellusti. Ikävää vedontunnetta voi syntyä, mikäli painesuhteet ovat pielessä ja rakennuksessa on ilmavuotoja tai heikosti eristettyjä rakenteita. Helpoimmillaan asiaan voidaan puuttua ikkunoita ja ovia tiivistämällä. Muiden rakenteiden osalta joudutaan ehkä suorittamaan tarkempia tutkimuksia esimerkiksi lämpökamerakuvauksin. Lämpötilaeroja huoneiden eri osissa voidaan luonnollisesti havainnoida paremmin, kun lämpötilaero sisä- ja ulkoilman välillä on riittävä, eli kun ulkona on kylmä.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton neuvontalakimies.

Tapio Haltia