Uuden vuoden lupauksena parempi viestintä taloyhtiössä

29.12.2017

Puhelinneuvonnassa tulee usein esiin kysymyksiä taloyhtiön viestinnästä. Osakkaat kokevat tarvetta saada tietoa myös yhtiökokouksen ulkopuolella. Joskus taas tiedottamisen koetaan syövän taloyhtiön isännöitsijältä ja hallitukselta resursseja, aikaa ja vaivaa. Hyvä tiedonkulku kuitenkin parantaa taloyhtiön yhteishenkeä ja naapurisopua, mikä helpottaa koko taloyhtiön arkea ympäri vuoden. Hyvä ja avoin viestintä on tavoittelemisen arvoinen asia!

Asunto-osakeyhtiölaissa ei ole juurikaan säännöksiä taloyhtiön viestinnästä lukuun ottamatta säännöksiä kokouskutsuista ja kokouksessa tehdyistä päätöksistä. Tällainen muutaman kerran vuodessa tapahtuva tiedottaminen ei useinkaan tyydytä taloyhtiön osakkaiden tiedontarvetta. Osakas saattaa kohdistaa kysymyksiä yhtiön johdolle myös muulloinkin kuin yhtiökokouksessa, jossa osakkaalla on asunto-osakeyhtiölain mukaan kyselyoikeus.
Avoin taloyhtiö lupaa muun muassa:

1. Sovimme yhtiökokouksessa asukas- ja osakasviestinnästä.

2. Vastaamme osakkaiden kysymyksiin yhtiökokouksessa, jotka liittyvät yhtiökokouksessa käsiteltäviin asioihin.

3. Yhtiökokouksen päätöksistä tiedotetaan viipymättä.

4. Tiedotamme osakkaille ja asukkaille myös yhtiökokousten välillä.

5. Viestitämme taloyhtiön osakkaille mm. kuntoarvioiden- ja tutkimusten tuloksista ja tulevista korjauksista.

6. Kerromme osakkaille taloustilanteen olennaisista muutoksista.

7. Varmistamme, että jokaisella osakkaalla on tiedossa, mistä saa mm. ajantasaisen yhtiöjärjestyksen, järjestyssäännöt, autopaikkasäännöt ja pelastussuunnitelman nähtäville sekä miten taloyhtiön hallinto on järjestetty.

8. Tiedotamme osakkaille ja asukkaille asumiseen ja huoneistojen käyttöön vaikuttavista palvelusopimuksista sekä vakuutusturvan kattavuudesta.

9. Tiedotamme osakkaille ja asukkaille hallituksen kokouksen päätöksistä, jotka vaikuttavat asumiseen, huoneistojen käyttämiseen tai asumiskustannuksiin.

10. Mikäli yhtiössämme tulee korjaushanke, suunnittelemme korjaushankkeeseen liittyvän viestinnän erikseen.

Näillä lupauksilla päästään kohti parempaa uutta vuotta!

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Laura Lithenius