Uudiskohdetta tarkastamassa

6.11.2015

Lakineuvontaan rantautuu ajoittain kysymyksiä uudiskohteiden tarkastuksiin liittyen. Millaisia tarkastuksia matkan varrella pitää tehdä ja missä vaiheessa? Seuraavassa käydään pähkinänkuoressa läpi lain mukaiset uudiskohteeseen liittyvät tarkastukset. Myöhemmissä blogeissani on tarkoitus käsitellä tarkastuksiin liittyviä kysymyksiä tarkemmalla tasolla.

Käyttöönottotarkastus/Loppukatselmus: Kyse on rakennusvalvonnan suorittamasta viranomaistarkastuksesta, sillä maankäyttö- ja rakennuslain mukaan rakennusta ei saa ottaa käyttöön ennen kuin se on loppukatselmuksessa käyttöön hyväksytty. Hyväksytty loppukatselmus tarkoittaa, että talo on ulkokuorensa, huonejärjestelyidensä, sisävarustelunsa ja laitetekniikkansa puolesta asumiskelpoinen ja turvallinen sekä rakennusluvan mukaisesti toteutettu. Rakennustarkastaja ei kiinnitä huomiota esimerkiksi asunnon virheisiin eikä loppukatselmusleima vielä osoita, että kohde on virheetön.

Ostajan omatoiminen tarkastus: Asunnonostajan on syytä tehdä muuttovaiheessa oma vastaanottotarkastuksensa. Ostaja tarkistaa, että asunto on rakennussuunnitelmien ja myyntiesitteessä luvatun mukainen. Havaituista puutteista ilmoitetaan myyjälle kirjallisesti. Isoimmat rakennuttajat järjestävät usein muuttotarkastuksen ennen sisään muuttoa.

Vuositarkastus: Myyjän järjestämä tarkastus, joka pidetään aikaisintaan 12kk ja viimeistään 15kk hyväksytystä vastaanottotarkastuksesta. Tarkastuksessa todetaan asunnoissa ja kiinteistön muissa osissa ilmenneet virheet.

Tärkeää on huomioida, ettei laki tunne erillisen kymmenvuotistarkastuksen tekemistä, vaan reklamaatiot tulee tehdä viipymättä virheen havaitsemisesta kirjallisesti ja todisteellisesti.

Kaisu Terkki

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies