Väestönsuojan varustetaso ja ajan henki

25.3.2022

Aloitin Kiinteistöliitossa lakimiehenä helmikuun puolivälissä, ja tämän lyhyen ajan tiimellyksessä on virrannut paljon vettä Kyrönjoessa. Ikävästi kyseinen viittaus soveltuu itsenäisesti niin vedenvirtausmäärään kuin myös muutoksiin maailman geopoliittisessa ympäristössä. Nämä muutokset ovat nostaneet esille väestönsuojia koskevia ajankohtaisia huolenaiheita taloyhtiöissä. Väestönsuojien turvavälineistöohjeistuksia ja suosituksia on olemassa alan eri kattojärjestöjen kuin myös viranomaisten taholta. Tässä yhteydessä ajattelin koonnin muodossa mainita muutamia olennaisimpia välineitä, jotka olisi hyvä ottaa huomioon suojien varustetasoa suunniteltaessa.

Suojan pakollisesta suojavälineistöstä säädetään sisäasiainministeriön asetuksessa väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta (506/2011). Pakollisia varusteita ovat sulkuteltta, kuivakäymälä, varavesisäiliö, teleyhteyden mahdollistava puhelinpiste, ilmanvaihtolaitteisto ja muut pelastussuunnitelman mukaiset erikseen osoitettavat turvallisuushenkilöiden varusteet. Pakollisten varusteiden käsitteistö ja niiden sisältyminen suomalaisiin suojiin ovat pitkälti vakiintuneet vuosikymmenten mittaisessa väestönsuojelutyössä ja suojien kuntotarkastuksien yhteydessä.

Viranomaisten ja kattojärjestöjen suosituksiin pohjautuvien välineiden kirjo on vastaavasti monimuotoisempi niin tarpeiden kuin prioriteettivalintojen osalta. Yleisimpiä suositeltavia välineitä ovat joditabletit, säteilymittari, raivaustyökalut sekä ensiapuvälineet. Näiden sisältyminen suojan vakiovälineistöön on kiinni taloyhtiön tekemistä varustehankinnoista.

Joditabletit vähentävät radioaktiivisen jodin imeytymisen kilpirauhaseen ja niiden oikein ajoitettu nauttiminen ehkäisee säteilymyrkytyksen vaaraa. Säteilyturvakeskus suosittaa niiden hankintaa kotitalouksille sekä taloyhtiöille osana normaalia varautumista. Joditabletteja myyvät Suomessa yleiset apteekkiliikkeet. Raivaustyökalujen, kuten esimerkiksi lekavasaran tai palokirveen, hankinta on vaivatonta ja niitä on saatavilla rautakaupoista. Ensiapuvälineiksi vastaavasti voi hankkia talosuojelun ensiapulaukun.

Vaikka meillä ei olekaan hätätilannetta käsillä, ei ole ollenkaan haitaksi, että tietyin väliajoin tarkistetaan väestönsuojan välineistöä, ja pistetään se yhdessä ajan tasalle.

Tuomas Leino

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies