× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Voidaanko yhtiökokouksessa päättää asiasta, josta ei ole kutsussa mainintaa?

19.1.2018

Tulevan kevään yhtiökokouskausi on taas pian edessä, joten on hyvä käydä läpi Kiinteistöliiton lakineuvontaankin usein tulevia yhtiökokouskäytäntöihin liittyviä kysymyksiä. Yksi yhtiökokouksen onnistumisen lähtökohtainen edellytys on, että yhtiökokouksen kokouskutsussa on mainittu kaikki käsiteltävät ja päätettävät asiat.

Yhtiökokouksessa saadaan lähtökohtaisesti päättää vain asiasta, joka on riittävän selkeästi mainittu ja yksilöity kokouskutsussa. Muutoin tehty päätös voi olla pätemätön tai mitätön. Esimerkiksi esityslistan kohta ”Muut käsiteltävät asiat” on varattu keskustelulle, ei päätöksenteolle.

Poikkeuksia pääsäännöstä löytyy. Ensinnäkin asiasta, joka on yhtiöjärjestyksen mukaan käsiteltävä yhtiökokouksessa, voidaan kuitenkin päättää, vaikka siitä ei ole mainintaa kokouskutsussa. Toki nämäkin asiat kannattaa nostaa kokouskutsussa esiin vaikkapa viittaamalla yhtiöjärjestyksen määräykseen.

Toiseksi, yhtiökokous voi tehdä päätöksen kokouskutsussa mainitsemattomasta asiasta, jos kaikki osakkaat tähän suostuvat. Mikäli kaikki osakkaat eivät ole yhtiökokouksessa paikalla, täytyy poissaolevilta saada suostumus jälkikäteen.

Muistakaahan kiinnittää huomiota kokouskutsun ja esityslistan sisältöön, jotta päätökset tehdään kerralla pätevästi.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton lakimies.

Pauliina Haapsaari