Vuodenvaihteessa on hyvä suunnata katse tulevaisuuteen

28.12.2021

Ennen joulua tuntuu monesti siltä, että maailma pitäisi saada valmiiksi. Kun sitten on ensiksi rauhoituttu joulun viettoon, tarjoavat välipäivät ja vuodenvaihde mahdollisuuden hetkeksi pysähtyä sekä suunnata katse tulevaisuuteen.

Näin on hyvä tehdä myös taloyhtiöissä. Pitemmän aikavälin suunnittelun kautta voidaan tarkastella taloyhtiön strategiaa. Minkälaista asumista meidän yhtiössämme halutaan tulevaisuudessa?

Maailma ei kaikesta huolimatta oikein tahdo valmistua. Harvoja asioita, joista voimme olla varmoja on, että elämme jatkuvassa muutoksessa. Tässä ajassa voimme kuitenkin tehdä havaintoja, joiden pohjalta tunnistamme ennusmerkkejä tulevasta kehityksestä. Voimme myös kysyä toisiltamme, että miten itse haluaisimme asumistamme kehittää?

Pitkäjänteinen kiinteistönpito kunnossapitosuunnitelmineen sekä taloudellisen varautuminen tarjoavat mahdollisuuden pohtia myös kehityskohteita ja uudistuksia. Monet yhteiskuntaa muokkaavat kehityskulut vaikuttavat myös asumiseen. Liikenteen sähköistyminen johtaa samalla uudenlaiseen ajattelutapaan, jossa sähköautoja ladataan enenevässä määrin myös taloyhtiöiden autopaikoilla. Energiamarkkinan muutokset, jossa sähkön ja lämmön tuotantotavat uudistuvat tuo mukanaan uudenlaisia haasteita – mutta samalla myös mahdollisuuksia: aurinkoenergiaratkaisut, maalämpö ja erilaiset siirto- ja varastointimahdollisuudet ovat osa tätä palettia.

Miten taloyhtiössä sitten voidaan tehdä? Yleispätevää vastausta on vaikea antaa. Vastausten jäljille päästään parhaiten tarkastelemalla taloyhtiötä, sen teknistä tilaa ja taloutta verraten näitä osakkaiden näkemyksiin tulevista kehitystarpeista. Jos vaikkapa sähköjärjestelmä kaipaa päivitystä, on varmasti järkevää tarkastella samalla mahdollisuuksia kehittää sähköautojen latausmahdollisuuksia. Vastaavasti, jos lämmitysjärjestelmä vetelee viimeisiään, on hyvä hetki selvittää mahdollisuudet paikalla tuotetun lämmön hyödyntämiseen.

Vaikka joulua on nyt saatu vietettyä lumen peittämissä postikorttimaisemissa, ei sovi unohtaa viime vuosien lämpimiä kesiä. Hellejaksot yhdistettyinä hyvin lämpöä pitäviin rakennuksiimme ovat korostaneet viilennyksen merkitystä säällisten asumisolojen suhteen. Tältä osin on tarkasteltava taloyhtiön suhtautumista ilmalämpöpumppuihin tai toisaalta mahdollisuuksia keskitettyjen ratkaisujen, kuten kaukokylmän hyödyntämisen osalta.

Samalla kun rakennuksemme teknistyvät, lisääntyy myös tarve riittävän nopealle ja luotettavalle tiedonsiirrolle. Tältä osin on tärkeää huolehtia siitä, että taloyhtiötä kehitettäessä kiinnitetään riittävästi huomioita sähköisen tiedonsiirron järjestelmiin – vaikka langattomat verkot jatkuvasti kehittyvät, eivät ne edelleenkään korvaa luotettavaa ja nopeaa kiinteää verkkoa.

Vuoden päästä tiedämme taas hieman paremmin, mihin suuntaan olemme kulkemassa. Silloin on aika päivittää nyt laadittua strategiaa.

Tapio Haltia

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton neuvontalakimies