× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4 Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Brysselin malli sähköautojen latauspisteiden määrän lisäämiseen taloyhtiöissä

8.2.2018

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin päivittäminen on likipitäen maalissa. Direktiiviehdotuksesta on saavutettu sopu ja se vaatii vielä Euroopan parlamentin hyväksynnän voimaan astuakseen. Kiinteistöliittokin on seurannut ja osallistunut keskusteluun aktiivisesti alusta pitäen. Eräs kiinnostava asia on ollut mahdolliset vaatimukset sähköautojen latausinfralle taloyhtiöissä. Me Kiinteistöliitossa olemme halunneet luottaa markkinaehtoisuuteen myös tässä asiassa. On ilo huomata direktiiviehdotuksen kehityskaaren kulkeneen tältä osin lähemmäs kannattamaamme ratkaisua.

Asuinrakennusten osalta direktiiviehdotus edellyttäisi varautumaan uusissa ja tietyn laisten laajamittaisten korjausten kohteena olevissa rakennuksissa, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, myöhemmin asennettaviin sähköautojen latauspisteisiin. Vaatimukset kohdistuisivat sekä rakennuksen sisällä oleviin että ulkopuolella sijaitseviin, fyysisesti rakennuksessa kiinni oleviin (physically adjacent to the building) pysäköintipaikkoihin. Käytännössä taloyhtiöissä tämä tarkoittaisi putkituksen rakentamista siten, että jokaiselle pysäköintipaikalle on mahdollista myöhemmin asentaa tarvittava kaapelointi ja latauspisteet.

Millaisissa remonteissa lankeaisi velvoite edistää latauspisteiden rakentamista? Perusedellytyksenä on laajamittainen korjaushanke. Lisäksi korjausten olisi kohdistuttava joko pysäköintipaikkoihin, rakennuksen sähköjärjestelmään (pysäköintipaikat rakennuksen sisällä) tai pysäköintipaikkojen sähköinfraan (pysäköintipaikat rakennuksen ulkopuolella). Direktiiviehdotus antaisi mahdollisuuden myös poiketa vaatimuksista, jos kustannukset olisivat enemmän kuin seitsemän prosenttia koko laajamittaisen korjauksen kustannuksista.

Direktiiviehdotus antaa hyvän mahdollisuuden fiksun kansallisen lainsäädännön toteuttamiselle. On ollut hienoa nähdä eri toimijoiden - aina suomalaisista europarlamentaarikoista ministeriöiden virkamiehiin – halukkuus keskustella ratkaisukeskeisesti ja rakentavasti sähköautojen latauspisteiden edistämisestä taloyhtiöissä. Toivottavasti hyvä ja rakentava keskustelu jatkuu jalkautettaessa vaatimuksia lainsäädäntöömme. Tärkeää on pitäytyä direktiivin vaatimuksissa normienpurkutalkoiden hengessä. Hyvät ja asiakaslähtöisesti kehityt ratkaisut tekevät kyllä kauppansa ilman lainsäädännönkin tuomaa pakkoa!

Direktiiviehdotus 25.01.2018 (ST 5562 2018 INIT - 2016/0381 (COD))

Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opas

Avustus sähköajoneuvojen latausinfraan haettavaksi syksyllä

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton johtava asiantuntija (energia ja ilmasto).

Petri Pylsy