Turvallisuutta asumiseen

Asumisturvaa vaarantava ja asumisrauhaa häiritsevä toiminta on lisääntymässä. Asuntoyhteisöille ja vuokranantajille tulee palauttaa oikeus saada käyttöönsä asumishäiriöihin liittyvät poliisin käyntiraportit asunnoissa. Tätä näyttöä tarvitaan mahdollisissa vuokrasopimuksen päättämistä tai asunnon hallintaanottoa koskevissa oikeudenkäynneissä.

Ikääntyneiden mahdollisuuksia asua olemassa olevassa asuntokannassa pitää edistää mm. poistamalla liikuntaesteitä.

Selvät säännöt asuntojen lyhytaikaiselle vuokraukselle

Asuinhuoneistot on suunniteltu ja tarkoitettu asumiseen, ei lyhytaikaiseen majoitustoimintaan. Lyhytkestoista asuntojen vuokraamista ja majoitustoimintaa koskevat säädökset ja pelisäännöt on selkeytettävä tekemällä tarvittavat muutokset mm. rakentamis- ja asunto-osakeyhtiölakiin sekä huoneenvuokralainsäädäntöön.