Osoitteenmuutos Jäsensivut
Etusivu Palvelut Jäsenedut Jäsenmaksut Liity jäseneksi
Taloyhtiöiden tulevaisuus Katsele video Taloyhtiöiden tulevaisuus
13.02.2017 (04:15)
Videolla Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen, pääekonomisti Jukka Kero ja päälakimies Jenni Hupli keskustelevat taloyhtiöiden tulevaisuudesta.

Neuvonta kesäaikana

Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaan toimisto on suljettuna heinäkuussa viikon 30 (24.-30.7.).

Muuna aikana pyrimme palvelemaan jäsenkuntaamme normaalisti.

Toimisto avoinna ma-pe klo 9 - 15 puh. 010 6676 630.

Suomen Kiinteistöliiton toimisto ja lakineuvonta on suljettuna viikot 29-30 (17.7.-30.7.).

Lakineuvonnan sähköinen ajanvaraus kiinni 3.7.-30.7. (viikot 27-30).

Korjausrakentamisneuvonta kiinni 3.7.-30.7. (viikot 27-30).

Talous- ja veroneuvonta kiinni 3.7.-31.7. (viikot 27-30 ja ma 31.7.).

Energianeuvonta puhelimitse / ajanvaraus kiinni 3.7.-6.8. (viikot 27-31).

Maksullinen lakineuvonta ei jäsenille kiinni 3.7.-30.7. (viikot 27-30).

Asuntoyhteisöjen tupakointikieltoja koskeva ohjeistus nyt täydentynyt käsittämään myös vuokrataloyhtiöt ja asumisoikeusasunnot

Asuntoyhteisöjen tupakointikieltoja koskeva ohjeistus on laajennettu kattamaan asunto-osakeyhtiöiden lisäksi myös muita asumismuotoja, kuten esimerkiksi vuokrataloyhtiötä. Käytännössä tupakointikiellon hakemista koskeva menettely on eri asumismuodoissa samanlainen. Eroavaisuudet liittyvät lähinnä asuntoyhteisön päätöksenteosta vastaavaan elimeen. Vuokrataloyhtiöiden osalta on lisäksi merkittävää, että tupakointikiellosta voidaan sopia jo vuokrasopimuksessa.

Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, Kuntaliitto, Helsingin kaupunki ja Valvira muistuttavat, että tilanhaltijoiden kuuleminen on keskeisessä asemassa asuntoyhteisöjen tupakointikieltohakemusten valmistelussa. Ohjeiden mukaisesti tehdyllä kuulemisella asuntoyhteisöt varmistavat hakemuksen sujuvan käsittelyn kunnassa.

Taloyhtiöt voivat hakea kunnan viranomaiselta tupakointikieltoa sekä huoneistojen käytössä oleville parvekkeille ja pihoille että asuinhuoneiston asuintiloihin. Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, Kuntaliitto, Helsingin kaupunki ja Valvira ovat julkaisseet tupakointikieltohakemuksen tekemistä ja käsittelyä varten ohjeet.

Lue lisää: www.taloyhtio.net/asuminen/asumisterveys/tupakointi/

Tolkkua kiinteistöverotukseen

Lähes puolet Suomen kunnista nosti kiinteistöveroprosenttiaan vuodelle 2017. Valtion budjetointi ohjaa tähän, mutta myös kuntapäättäjillä on paljon päätösvaltaa asiassa. Taloustilanteen kiristyessäkin kuntapäättäjien on hyvä huomata, että kiinteistöveron korotus ei ole kivuton tapa paikata kunnan kassaa: sen vaikutukset näkyvät suoraan kuntalaisten asumismenoissa ja ostovoimassa.

Kiinteistöverosta osa määräytyy valtion asettamien rajojen mukaan, osan päättää kunta. Kiinteistöveroa maksetaan maapohjasta sekä rakennuksista. Vakituiset asuinkiinteistöt tontteineen maksavat vuonna 2017 noin miljardin verran koko kiinteistöveropotista.

Lue lehdistötiedote täältä.

Yhdistyksen vuosikokous pidetty

Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidettiin Seinäjoella 28.3.2017. Vuosikokous vahvisti yhdistyksen tilinpäätöksen, toimintasuunnitelman sekä talousarvion ja jäsenmaksut vuodelle 2017. Jäsenmaksuihin ei tullut muutoksia, joten alkanut vuosi on jo neljäs peräkkäinen vuosi, jolloin jäsenmaksut ovat pysyneet ennallaan.

Yhdistyksen hallitukseen erovuoroisten tilalle valittiin Vesa Mäkelä (Seinäjoki), Mika Pouttu (Seinäjoki), Birgitta Rajala (Alavus), Arto Ylitalo (Lapua) ja Iina Åman (Seinäjoki). Hallitukseen kuuluu 10 jäsentä.

Energianeuvontaa ajanvarauksella

Suomen Kiinteistöliiton energianeuvontaan on nyt mahdollista varata puhelinaika osoitteessa www.kiinteistoliitto.fi/energianeuvonta/ajanvaraus. Kiireellisissä neuvonta-asioissa voi soittaa myös Suomen Kiinteistöliiton vaihteen numeroon (09) 1667 6761. Neuvontapalvelu tarjoaa tietoa taloyhtiöiden toimijoille liittyen energiankäyttöön ja -säästöön sekä energiatehokkuutta parantaviin korjauksiin.

Hallituksen tehtävät ja vastuut -kirja maksutta jäsenkiinteistön hallitukselle

Kiinteistöliitto tarjoaa 110-vuotislahjana maksutta kaikkien yli 26 000 jäsentaloyhtiön hallitukselle käyttöön Hallituksen tehtävät ja vastuut -kirjan, jonka on kirjoittanut Kiinteistöliiton päälakimies, VT, Kjs Jenni Hupli. Opas on tarkoitettu taloyhtiön hallituksen jäsenille ja puheenjohtajalle.

Maksuton sähköinen versio löytyy Taloyhtio.net-sivustolta (vaatii kirjautumisen) osoitteesta: http://www.taloyhtio.net/omaetusivu/110vuotislahjakirja/

Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ry:n ja Anvian yhteistyö jatkuu

Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaa ja Anvia Telecon Oyj:n kaapeli-tv -palveluja koskeva puitesopimus on saanut jatkoa. Jos kiinteistösi on Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaan jäsen ja Anvia Telecom Oyj:n kaapeli-tv -asiakas, taloyhtiönne voi hyödyntää sopimuksen etuuksia. Kysy lisää yhdistyksestä ja ota etuudet käyttöön.

Työkaluja tupakointikiellon hakemiseen

Vuoden 2017 alusta voimaantulleen tupakkalain säännöksen myötä taloyhtiöt voivat hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä huoneistoparvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin. Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto, Kuntaliitto, Helsingin kaupunki ja Valvira ovat yhteistyössä laatineet ohjeet, jotka opastavat taloyhtiöitä tupakointikieltojen hakemisessa ja yhdenmukaistavat asian viranomaiskäsittelyä valtakunnan tasolla.

Lue lisää www.taloyhtio.net.

Uudistettu käyttöikälaskuri helpottamaan kunnossapitotarveselvityksen tekemistä

Helppokäyttöisessä laskurissa on tavallisen asuintalon yleisimmät rakennusosat ja järjestelmät ryhmitelty Kiinteistöliiton kunnossapitotarveselvityksen mukaisesti kolmeentoista kohtaan. Laskuri laskee asennusvuoden perusteella rakennusosan tai järjestelmän teknisen käyttöiän ja näyttää liikennevaloista tutuilla värikoodeilla ne rakennusosat ja järjestelmät, joiden kunnossapito- tai uusimistarvetta tulee tarkemmin arvioida ja joiden kunnossapito- tai uusimistarve tulee mahdollisesti merkitä hallituksen kunnossapitotarveselvitykseen. Laskurin käyttö ei korvaa ammattilaisten tekemiä kuntotarkastuksia, vaan sen tarkoituksena on visuaalisella tavalla herätellä rakennusosien ja järjestelmien kunnon tarkempaan arviointiin. Uudistetun käyttöikälaskurin on laatinut Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinööri Kaisa Kettunen Palveleva vaikuttaja -akatemian lopputyönä. Kiinteistöliitto Uusimaan laatima yksityiskohtaisempi ja laajempi käyttöikälaskuri on myös edelleen jäsentaloyhtiöiden käytössä.

Ota laskuri käyttöön (vaatii kirjautumisen)

Mobiilijäsenkortti tuo Kiinteistöliiton palvelut taskuusi!

Kiinteistöliiton mobiilijäsenkortti helpottaa ja nopeuttaa niin alueellisten kuin valtakunnallisten jäsenpalvelujen sekä -etujen käyttöä. Mobiilijäsenkortilla taloyhtiön puheenjohtaja, hallituksen jäsen, isännöitsijä, tilin- ja toiminnantarkastaja sekä vuokratalon edustaja voi soittaa neuvontapalveluihin, ilmoittautua tapahtumiin, päivittää yhteystietonsa jäsenrekisteriin sekä hyödyntää monipuoliset jäsenedut. Helmikuun alussa valtakunnallisiin jäsenetuihin lisätään liittoyhteisön ulkopuolisten yritysten tarjoamia jäsenetuja.

Mobiilijäsenkortin käyttöönotto edellyttää jäsennumeroa ja että käyttäjän sähköpostiosoite on jäsenrekisterissä kyseisen jäsenkiinteistön tiedoissa. Mobiilijäsenkortti on maksuton.

Lue lisää ja lataa sovellus

HTHJ-verkkokurssikokonaisuus antaa eväät hallitustyöskentelyyn

HTHJ-logo.jpg - pienennetty

Taloyhtiön hallituksessa tarvitaan tietoa monelta alalta ja mitä pätevöityneempiä ihmisiä hallituksessa toimii, sitä paremmin asiat hoituvat. Uusi verkkokurssikokonaisuus HTHJ - hyväksytty taloyhtiön hallituksen jäsen antaa mainiot eväät taloyhtiön hallituksessa toimimiseen. Uuteen kurssikokonaisuuteen on koottu tärkeää tietoa taloyhtiön toiminnan eri alueilta hallituksen vastuista ja taloudenpidosta kiinteistön ylläpitoon saakka.

Kurssikokonaisuus on maksuton Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden hallitusten jäsenille ja puheenjohtajille.

Lue lisää: www.taloyhtio.net/hallinto/hallitus/hthjverkkokurssi

Lakineuvonnan ajanvaraus mahdollista

Verkkopalvelussa http://www.kiinteistoliitto.fi/ajanvaraus voi varata 20 minuutin keskusteluajan Kiinteistöliiton lakimiehelle. Varatut ajat ovat puhelinaikoja ja asiat käsitellään suullisesti. Palvelussa on mahdollista toimittaa taustatietoja etukäteen Kiinteistöliiton lakimiehelle liittämällä mukaan yksi liitetiedosto.

Edelleen on myös mahdollista soittaa Kiinteistöliiton lakineuvontaa aiempaan tapaan. Kiinteistöliitto Etelä-Pohjanmaan neuvontapalveluihin uuden liiton ajanvarauksella ei ole vaikutusta.

Veden ja lämmön hinta nostivat asumiskustannuksia Seinäjoella

Seinäjoki sijoittuu edelleen hyvin valtakunnallisessa asumiskustannusvertailussa. Tälle vuodelle asumisen kustannuksia nostivat lämmitysenergian ja veden hinnantarkistukset. Tiedot käyvät ilmi Suomen Kiinteistöliiton julkaisemasta Indeksitalo 2016 -tutkimuksesta, joka vertailee kuntien asumiskustannuksia energia- ja jätehuoltotariffien sekä kiinteistöveron osalta.

Lue lehdistötiedote tästä.

Taloyhtiöiden viestintäsuositus tunnetaan heikosti

Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton ja oikeusministeriön syksyllä 2015 julkaisema Taloyhtiöiden viestintäsuositus ei ainakaan vielä ole jalkautunut taloyhtiömaailmaan. Suositusta ei tunneta, eikä viestintään ole varattu resursseja.

Lue lehdistötiedote tästä.

Taloyhtio.netTaloyhtiosivutKiinteistolehti_logo_pieni_nega.pngKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTITilaajavastuu

Hyvä sivuston käyttäjä

Olemme kehittämässä Kiinteistoliitto.fi -sivustoa. Kehittämisen kannalta on olennaista saada hyvä kuva siitä, millaista tietoa sivuilta haetaan ja miksi. Seuraavan kysely täyttämiseen menee noin minuutti. Olemme kiitollisia, jos voisit käyttää ajan auttaaksesi meitä tekemään sivustosta paremmin palvelevan.

Avaamme kyselyn uuteen välilehteen. Voit suorittaa vierailusi loppuun ja vastata kyselyyn sen jälkeen.

Ystävällisin terveisin ja yhteistyöstä kiittäen

Timo Tossavainen
Kiinteistöliiton yhteysjohtaja