Osoitteenmuutos Jäsensivut
Etusivu Palvelut Jäsenedut Jäsenmaksut Liity jäseneksi
Taloyhtiöiden tulevaisuus Katsele video Taloyhtiöiden tulevaisuus
13.02.2017 (04:15)
Videolla Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen, pääekonomisti Jukka Kero ja päälakimies Jenni Hupli keskustelevat taloyhtiöiden tulevaisuudesta.
Ajankohtaista

Ohjeet tupakointikiellon hakemiseen asunnon sisäosiin, huoneistojen käytössä oleville parvekkeille ja pihoille

Taloyhtiöt voivat hakea kunnan viranomaiselta tupakointikieltoa sekä huoneistojen käytössä oleville parvekkeille ja pihoille että asuinhuoneiston asuintiloihin.

Taas on se aika vuodesta, jolloin päätetään 2,6 miljoonan suomalaisen varoista talo_250px350px.jpg

Suomen suurimmat lähidemokratiapäivät ovat taas käsillä, kun taloyhtiöiden hallitukset kutsuvat yhtiökokoukset koolle. Taloyhtiöiden yhtiökokouksissa päätetään vuosittain 2,3 miljardin euron korjauksista ja kuuden miljardin vastikkeista sekä valitaan 300 000 hallituksen jäsentä - ja näillä päätöksillä on vaikutusta 2,6 miljoonaan suomalaiseen. Lue, miksi yhtiökokoukseen kannattaa osallistua.

HTHJ-verkkokurssikokonaisuus antaa eväät hallitustyöskentelyynHTHJ-logo.jpg - pienennetty

Taloyhtiön hallituksessa tarvitaan tietoa monelta alalta ja mitä pätevöityneempiä ihmisiä hallituksessa toimii, sitä paremmin asiat hoituvat. Uusi verkkokurssikokonaisuus HTHJ - hyväksytty taloyhtiön hallituksen jäsen antaa mainiot eväät taloyhtiön hallituksessa toimimiseen. Uuteen kurssikokonaisuuteen on koottu tärkeää tietoa taloyhtiön toiminnan eri alueilta hallituksen vastuista ja taloudenpidosta kiinteistön ylläpitoon saakka.

Kurssikokonaisuus on maksuton Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden hallitusten jäsenille ja puheenjohtajille.

Lue lisää: www.taloyhtio.net/hallinto/hallitus/hthjverkkokurssi

*************************************************************************************************

Kiinteistöliiton 110-vuotislahja jäsentaloille

Kiinteistöliitto tarjoaa 110-vuotislahjana maksutta kaikkien yli 26 000 jäsentaloyhtiön hallituksille käyttöön "Hallituksen tehtävät ja vastuut" -verkkokirjan. Kirjan on kirjoittanut Kiinteistöliiton päälakimies, VT, KJs Jenni Hupli.Hallituksen tehtävät ja vastuut Jenni Hupli 2017.jpg

Kirja kertoo, mitä taloyhtiön hallituksen tehtäviin kuuluu ja mikä on hallituksen rooli isännöitsijän valvojana sekä yhtiökokouksen päätösten toimeenpanijana. Opas auttaa hallituksen jäsentä keskittymään oikeisiin asioihin ja hoitamaan tehtävänsä huolellisesti. Vastapainoksi kerrotaan, mitä tapahtuu, jos hallituksen jäsen ei näin tee: hallitus voi joskus joutua vahingonkorvausvastuuseen tai jopa rikosvastuuseen toiminnastaan. Opas selvittää myös, mitä hallitustoiminta käytännössä tarkoittaa - esimerkiksi miten usein hallitus kokoontuu, mitä hallituksen kokouksissa tapahtuu ja miten hallitus tekee päätöksiä.

Linkki maksuttomaan sähköiseen versioon: http://www.taloyhtio.net/omaetusivu/110vuotislahjakirja (vaatii kirjautumisen).

Kiinteistökustannukset, ikääntyvien asuminen ja katujen kunto huolettavat kiinteistönomistajia

Kiinteistönomistajat kehottavat kuntapäättäjiä kiinnittämään huomiota kiinteistökustannusten alentamiseen, ikääntyvien asumiseen ja katujen kuntoon. Tämä käy ilmi Kiinteistöliiton ja Omakotiliiton toteuttamasta kuntavaalikyselystä, johon vastasi yli 3700 kiinteistönomistajaa.

Katso video: Näin kunta vaikuttaa asumiseen ja taloyhtiöihin
Kuntavaikuttaminen_video.png

Suomalaisen asunto-osakeyhtiön vaiheet ensi kertaa kirjaksiKansan osake_250.jpg

Suomalaisen asunto-osakeyhtiöjärjestelmän vaiheet on koottu ensi kertaa kirjaksi. Historiateos "Kansan osake. Suomalaisen asunto-osakeyhtiön vaiheet" julkaistiin helmikuussa. Kirja on sähköisenä kaikkien luettavissa. Kirjalla juhlistetaan sekä 100-vuotiasta Suomea että 110-vuotiasta Kiinteistöliittoa.

Mobiilijäsenkortti tuo jäsenpalvelut taskuunMobiilijäsenkortti allekirjoitus_pienennetty.jpg

Lataamalla mobiilijäsenkortti - sovelluksen omalle älypuhelimelleen tai tabletille (ks. ohjeet) jäsentalojen hallitukset ja isännöitsijät saavat käyttöönsä mobiilijäsenkortin.

Mobiilijäsenkortti - sovelluksella voi soittaa Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten neuvontapalveluihin, ilmoittautua koulutuksiin ja tapahtumiin, päivittää omia yhteystietoja jäsenrekisteriin sekä hyödyntää jäsenetuja.

Mobiilijäsenkortin käyttöönotto edellyttää, että hallituksen ja isännöitsijän yhteystiedot kuten nimet ja sähköpostiosoitteet on ilmoitettu yhdistyksen jäsenrekisteriin.

Korjausrakentamisen neuvontapalvelu

Korjausrakentamisen neuvonta palvelee maanantaisin sekä perjantaisin klo 12-15 numerossa (09) 1667 6311 ja neuvontapalveluun voivat soittaa jäsentaloyhtiöiden isännöitsijät, puheenjohtajat ja hallitusten jäsenet sekä muut jäsenkiinteistöjen edustajat.

Asbestilainsäädäntö muuttui vuoden 2016 alussa

Miten taloyhtiön tulisi toimia sekä taloyhtiön että osakkaan remontin yhteydessä. Kiinteistöliitto on laatinut asiasta ohjeen taloyhtiöille, joka on jäsentalojen käytettävissä osoitteessa taloyhtio.net - jäsensivut (vaatii kirjautumisen).

Lisätietoa:
- laki eräistä asbestipurkutyötä koskevista vaatimuksista
- Valtioneuvoston asetus asbestityön turvallisuudesta
- Työsuojeluhallinnon tiedote
- asbestipurkutyöluparekisteri
- säädösten soveltaminen

Linkkivinkkejä asbestikartoittaja- ja analyysipalveluista:
- mm. asbesti- ja haitta-aineasiantuntijoita sekä rakennusterveysasiantuntijoita voi hakea VTT:n kotisivuilta
- Työterveyslaitoksen analyysipalvelut
- Suomen asbesti- ja pölysaneerausliikkeiden liitto
- Inspecta

Työsuojeluviranomaiset avasivat valtakunnallisen puhelinneuvonnan

Työsuojeluviranomaisten valtakunnallinen puhelinneuvonta aloitti toimintansa 1.2.2016. Se palvelee asiakkaita ympäri Suomen kaikkina arkipäivinä virka-aikaan kello 8-16.15. Valtakunnallisen puhelinneuvonnan numero on 0295 016 620.
Lisätietoa osoitteessa http://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta

Lakineuvonnan ajanvaraus mahdollista

Kiinteistöliiton lakipalveluja on täydennetty ajanvarauspalvelulla jäsenistön toiveiden perusteella. Avatussa verkkopalvelussa voi varata 20 minuutin keskusteluajan Kiinteistöliiton lakimiehelle. Varatut ajat ovat puhelinaikoja ja asiat käsitellään suullisesti.

Uudessa palvelussa on mahdollista toimittaa taustatietoja etukäteen Kiinteistöliiton lakimiehelle liittämällä mukaan yksi liitetiedosto.

Edelleen on myös mahdollista soittaa Kiinteistöliiton lakineuvontaan aiempaan tapaan. Jäsenyhdistysten neuvontapalveluihin uudella liiton ajanvarauksella ei ole vaikutusta.

Oppaita jäsentaloille

Taloyhtio.net jäsensivuille on koottu oppaita jäsentaloissa hyödynnettäväksi.

Oppaita löytyy mm.
- asbestilakiuudistus 2016 - ohje taloyhtiöille
- tilaajan ohje sisäilmaongelman ratkaisemiseen asunto-osakeyhtiössä
- suositus taloyhtiöille tilaajavastuulain selvitysvelvoitteista
- korjaushankkeen kulmakivet - hankesuunnitteluopas taloyhtiön hallitukselle
- suositus - taloyhtiö palkkioiden maksajana
- vakuuta oikein - opas
- isännöintipalveluiden osto-opas
- kiinteistön hoito- ja ylläpitopalveluiden ostaminen
- korjaushanke kirjanpidossa ja verotuksessa
- korjaushanke haltuun hallituksen pikaopas

Tutustu ja hyödynnä!
Oppaat löytyvät osoitteesta www.taloyhtio.net - jäsensivut - oppaita taloyhtiöille (vaatii kirjautumisen).

Yhteystietojen muutokset

Jäsentalojen puheenjohtajien ja isännöitsijöiden vaihdokset tulee ilmoittaa yhdistyksen toimistolle. Näin saadaan varmistettua, että jäsentiedotteet ja Suomen Kiinteistölehti menevät oikeaan osoitteeseen.
Muutokset voi ilmoittaa osoitteessa www.kiinteistoliitto.fi/osoitteenmuutos tai merja.kuutvuori@kiinteistoliitto.fi , p. 05 266 430.

Vastuuhenkilöiden muutokset tulee ilmoittaa myös Kaupparekisteriin.

KiinteistöliittoTaloyhtio.netTaloyhtiosivutKiinteistolehti_logo_pieni_nega.pngKiinkoKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskusTampuuriTilaajavastuu