Osoitteenmuutos Jäsensivut
Etusivu Palvelut Jäsenedut Jäsenmaksut Liity jäseneksi
Taloyhtiöiden tulevaisuus Katsele video Taloyhtiöiden tulevaisuus
13.02.2017 (04:15)
Videolla Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen, pääekonomisti Jukka Kero ja päälakimies Jenni Hupli keskustelevat taloyhtiöiden tulevaisuudesta.

Mahdollisuuksien remontti -kiertue starttaa
Kaakkois-SuomestaMaRe2.jpg - pienennetty

2.10. Lappeenranta ja 3.10. Kotka

Kiinteistöliitto ja Kiinteistöalan Kustannus Oy järjestävät yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa luento- ja näyttelykiertueen.

Mahdollisuuksien remontti -kiertueen keskeisenä tavoitteena on tuoda taloyhtiöiden hallituksille ja isännöinnille tietoa kiinteistön ylläpidon ja korjausrakentamisen kokonaisuudesta.

Mahdollisuuksien remontti -kiertueen tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia, mutta niihin tulee ilmoittautua.

Osallistujat saavat maksuttoman kiertuekirjan, josta löytyy luentojen esitysmateriaalit sekä muuta hyödyllistä tietoa remonttihankkeeseen.

Ilmoittaudu tapahtumaan vieressä olevan linkin kautta.

***************************************************************************************************

Indeksitalo 2017 selvitys: Kiinteistökustannukset nousseet tänä vuonna kiihtyvällä vauhdilla

Kuntakohtaisten kiinteistöverojen ja muiden kiinteistökustannusten nousu on kuluvana vuonna kiihtynyt. Kiinteistöliiton vuodesta 2001 tekemän indeksitalovertailun mukaan kaikkien tarkasteltujen 51 kaupungin ja kunnan maksut nousivat keskimäärin 1,7 prosenttia edellisvuodesta. Kymmenen suurimman kaupungin kohdalla nousua oli kaksi prosenttia.

Kaakkois-Suomessa ääripäät löytyvät Etelä-Karjalasta, Kymenlaaksossa kustannukset lähellä valtakunnan keskiarvoa

Lappeenranta on vuodesta 2014 ottanut paikan indeksitalovertailun kalliimpien kaupunkien joukosta. Kun Lappeenrannassa 6o neliöisestä kaksiosta maksetaan veroja ja veroluontoisia maksuja vuodessa 2 131 euroa on vastaava luku naapurikaupungissa Imatralla 1 807 euroa.
Suurin tekijä Imatran myönteiselle kustannuskehitykselle on vuoden 2016 alusta käynnistynyt biolämpökeskus, joka tuottaa kaukolämpöä kotimaisella metsähakkeella ja metsäteollisuuden sivutuotteilla ennen polttoaineena toimineen maakaasun sijaan.
Lappeenrannassa kaukolämmön kustannukset säilyivät edellisvuoden tasolla. Lappeenrannassa veden ja jäteveden kustannus nousi n. 5,5 % edellisvuodesta. Varautuminen Hyväristönmäen jätevedenpuhdistamon hankkeeseen vaikuttaa osaltaan kohonneeseen veden hintaan. Lappeenrannassa kiinteistökustannukset nousivat edellisvuodesta yhteensä 1,9 %, Imatralla 0,9 %. Imatralla kustannusten nousu aiheutui vakituisen asuinrakennuksen veroprosentin nostamisesta 0,37 prosentista 0,41 prosenttiin (eduskunnan päätös).

Kymenlaaksossa Kotka ja Kouvola lähenivät kustannuksissa toisiaan. Kouvolassa kustannukset nousivat edellisvuodesta 2,4 %, Kotkassa 1,6 %. Kaukolämmön kustannus nousi Kotkassa 2,6 %, Kouvolassa vastaava luku oli 3,1 %. Kiinteistösähkön hinta kohosi edellisvuodesta Kotkassa 3,5 %, Kouvolassa vastaavasti 7,7 %.Molemmissa kaupungeissa kiinteistöverojen ja maksujen kustannukset jäävät valtakunnan keskiarvon (2,62 e/m2/kk) alapuolelle.
Haminassa kiinteistökustannukset (2,85 euroa/m2/kk) puolestaan ylittävät selvästi valtakunnan keskiarvon. Kaukolämmön hinta nousi Haminassa edellisvuoteen verrattuna lähes 5 %. Kaukolämmön hinnoissa hiilidioksidiverotus kiristyi maakaasun, kivihiilen ja öljyn kohdalla. Näiden polttoaineiden maailmanmarkkinahinnat myös nousivat viime vuoden lopulta lähtien.

Kaakkois-Suomen yhteenveto Indeksi-talosta 2017

HTHJ-logo.jpg - pienennetty

Uutena jäsenenä hallitukseen?
HTHJ-verkkokurssikokonaisuus antaa eväät hallitustyöskentelyyn

Taloyhtiön hallituksessa tarvitaan tietoa monelta alalta ja mitä pätevöityneempiä ihmisiä hallituksessa toimii, sitä paremmin asiat hoituvat. Uusi verkkokurssikokonaisuus HTHJ - hyväksytty taloyhtiön hallituksen jäsen antaa mainiot eväät taloyhtiön hallituksessa toimimiseen. Uuteen kurssikokonaisuuteen on koottu tärkeää tietoa taloyhtiön toiminnan eri alueilta hallituksen vastuista ja taloudenpidosta kiinteistön ylläpitoon saakka.

Kurssikokonaisuus on maksuton Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden hallitusten jäsenille ja puheenjohtajille.

Lue lisää: www.taloyhtio.net/hallinto/hallitus/hthjverkkokurssi

Kiinteistöliiton 110-vuotislahja jäsentaloilleHallituksen tehtävät ja vastuut Jenni Hupli 2017.jpg

Kiinteistöliitto tarjoaa 110-vuotislahjana maksutta kaikkien yli 26 000 jäsentaloyhtiön hallituksille käyttöön "Hallituksen tehtävät ja vastuut" -verkkokirjan. Kirjan on kirjoittanut Kiinteistöliiton päälakimies, VT, KJs Jenni Hupli.

Kirja kertoo, mitä taloyhtiön hallituksen tehtäviin kuuluu ja mikä on hallituksen rooli isännöitsijän valvojana sekä yhtiökokouksen päätösten toimeenpanijana.

Linkki maksuttomaan sähköiseen versioon: http://www.taloyhtio.net/omaetusivu/110vuotislahjakirja (vaatii kirjau tumisen).

Mobiilijäsenkortti tuo jäsenpalvelut taskuunMobiilijäsenkortti allekirjoitus_pienennetty.jpg

Lataamalla mobiilijäsenkortti - sovelluksen omalle älypuhelimelleen tai tabletille (ks. ohjeet) jäsentalojen hallitukset ja isännöitsijät saavat käyttöönsä mobiilijäsenkortin.

Mobiilijäsenkortti - sovelluksella voi soittaa Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten neuvontapalveluihin, ilmoittautua koulutuksiin ja tapahtumiin, päivittää omia yhteystietoja jäsenrekisteriin sekä hyödyntää jäsenetuja.

Mobiilijäsenkortin käyttöönotto edellyttää, että hallituksen ja isännöitsijän yhteystiedot kuten nimet ja sähköpostiosoitteet on ilmoitettu yhdistyksen jäsenrekisteriin.

Oppaita jäsentaloille

Taloyhtio.net jäsensivuille on koottu oppaita jäsentaloissa hyödynnettäväksi.

Oppaita löytyy mm.
- asbestilakiuudistus 2016 - ohje taloyhtiöille
- korjaushankkeen kulmakivet - hankesuunnitteluopas taloyhtiön hallitukselle
- isännöintipalveluiden osto-opas
- kiinteistön hoito- ja ylläpitopalveluiden ostaminen
- korjaushanke kirjanpidossa ja verotuksessa
- korjaushanke haltuun hallituksen pikaopas

Tutustu ja hyödynnä!
Oppaat löytyvät osoitteesta
www.taloyhtio.net - jäsensivut - oppaita taloyhtiöille (vaatii kirjautumisen).

Yhteystietojen muutokset

Jäsentalojen puheenjohtajien ja isännöitsijöiden vaihdokset tulee ilmoittaa yhdistyksen toimistolle. Näin saadaan varmistettua, että jäsentiedotteet ja Suomen Kiinteistölehti menevät oikeaan osoitteeseen.
Muutokset voi ilmoittaa osoitteessa www.kiinteistoliitto.fi/osoitteenmuutos tai merja.kuutvuori@kiinteistoliitto.fi , puh. 05 266 430.

Vastuuhenkilöiden muutokset tulee ilmoittaa myös Kaupparekisteriin.

KiinteistöliittoTaloyhtio.netTaloyhtiosivutKiinteistolehti_logo_pieni_nega.pngKiinkoKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskusTampuuriTilaajavastuu