Kiinteistöliiton hallitusohjelmatavoitteet

Noin 70 prosenttia suomalaisista asuu omistamassaan kodissa. Asunto-osakeyhtiöt omistavat yli puolet kaikista asunnoistamme ja niiden merkitys asuntojen hallintamuotona kasvaa jatkuvasti. Jo lähes kolme miljoonaa suomalaista asuu asunto-osakeyhtiöissä. Asumisen menot ovat nousseet jyrkästi. Menojen kasvun hillintä on kotitalouksien ja kansantalouden kannalta avainkysymys tulevalla hallituskaudella.

Suomen yli 1,3 miljoonan asuinrakennuksen arvo on noin 480 miljardia euroa muodostaen tärkeimmän osa kansallisvarallisuudestamme. Rakennetusta ympäristöstä ja kansallisvarallisuudesta huolehtiminen edellyttää, että yhteiskunnassa arvostetaan erilaisten kiinteistöjen omistamista. Asuinrakennusten korjaustarve on kasvussa, mutta korjausrahoituksen saatavuus on vaikeutumassa useissa kunnissa ja kaupungeissa.

Suomi on sitoutunut kunnianhimoisiin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin rakennetussa ympäristössä tapahtuvan, ilmastolle haitallisen energiankulutuksen vähentämiseksi sekä siirtymiseksi uusiutuviin energialähteisiin perustuvaan energiajärjestelmään. Vihreä siirtymää toteuttaessa tulee huolehtia siitä, että muutos on oikeudenmukainen ja taloyhtiöt saavat tarvitsemansa tuen.

Hallitusohjelmatavoitteet vaalikaudelle 2023-2027 on hyväksytty Kiinteistöliiton hallituksessa 20.9.2022.