Osoitteenmuutos Plaza
Etusivu Jäseneksi Taloyhtiöille Vuokrataloille Vuokranantajille Medialle
Etusivu > Neuvonta ja palvelut > Neuvontapalvelut

Palvelut jäsenille

Kiinteistöliiton jäsenpalvelujen käyttö edellyttää voimassa olevaa jäsennumeroa.

Puhelinneuvonnat

Kiinteistöliiton lakineuvonta palvelee jäsenkiinteistöjen isännöitsijöitä, hallituksen jäseniä, tilintarkastajia sekä toimialajärjestöjen edustajia ma-to klo 9-15 ja pe klo 10-15 puhelimitse numerossa (09) 1667 6300. Kiinteistöliiton lakimiehet ovat erikoistuneet nimenomaan kiinteistöjuridiikkaan.

Talous- ja veroneuvonta. Kiinteistöalan kirjanpitokysymyksiin ja verotukseen perehtynyt ja erikoistunut asiantuntija opastaa jäsenkiinteistöjen isännöitsijöitä, hallituksen jäseniä sekä tilintarkastajia ma-to klo 13-16 numerossa (09) 1667 6369.

Kiinteistöyhdistyksen neuvonta alueellisesti palvelee jäsenkiinteistöjä kaikissa kiinteistön omistamiseen ja jokapäiväiseen kiinteistönpitoon liittyvissä asioissa - liittyivätpä ne sitten hallintoon, taloudenpitoon tai kiinteistön työsuhteisiin. Alueellisen yhdistyksen neuvontaa antavat toimihenkilöt tuntevat parhaiten paikalliset olosuhteet. Eri yhdistykset tarjoavat hieman erilaisia neuvontapalveluja.

Energianeuvonta palvelee ma-pe klo 9-15 numerossa (09) 1667 6761 (vaihde). Neuvontapalvelu tarjoaa tietoa taloyhtiöiden toimijoille liittyen energiankäyttöön ja -säästöön sekä energiatehokuutta parantaviin korjauksiin.

Korjausrakentamisen neuvonta palvelee maanantaisin ja perjantaisin klo 12-15 numerossa (09) 1667 6311 kiinteistön tekniikkaan, kunnossapitoon ja korjausrakentamiseen liittyvissä kysymyksissä. Korjausrakentamisen neuvontapalvelu toteutetaan ostopalveluna ja sen tuottaa Talokeskus Yhtiöt Oy tytäryhtiöineen.

Kiinteistöjen ylläpitoon liittyvä neuvontapalvelu. Kiinteistöliiton tutkimusosasto palvelee jäsenkiinteistöjen edustajia antamalla tietoa mm. asuinkiinteistöjen hoitokuluista, energian- ja vedenkulutuksesta, isännöinti- ja kiinteistönhoitopalveluiden ostamisesta sekä korjausrakentamisesta ja kunnossapidosta.

Työsuhdeneuvontaa liittyen taloyhtiöiden palkkaamien talonmiesten ja siivoojien työsuhdeasioihin saa ensisijaisesti Kiinteistöliiton paikallisen yhdistyksen toimistolta tai alueellisesta palvelukeskuksesta. Tarvittaessa taloyhtiön edustajalla on mahdollisuus kysyä apua myös kiinteistöalan työnantajajärjestöstä, Kiinteistötyönantajat ry, puh. 020 7959 480. Tarkemmat yhteystiedot löytyy osoitteesta www.kiinteistotyonantajat.fi/yhteystiedot/.

Kirjalliset lausunnot ja toimeksiannot

Juridiset jäsenneuvontapalvelut - hinnasto 2016

Jäsentaloyhtiöt voivat epäselvissä ja kiistanalaisissa asioissa pyytää kirjallista lausuntoa Kiinteistöliitolta. Kiinteistöliiton kirjallisen lausunnon perusteella varsin usein saadaan asia ratkaistua taloyhtiössä ilman kallista, raskasta ja riskialtista oikeusprosessia.

Kirjallinen lausunto on maksullinen palvelu, joka on käytetyn työmäärän mukaisesti hinnoiteltava jäsenhintainen palvelu. Mahdollisessa oikeudenkäynnissä Kiinteistöliiton kirjallinen lausunto on myös hyvä selkänoja ja tuki taloyhtiölle.

Varsinaisia toimeksiantoja ei tarjota palvelumuotona, mutta yhtiöjärjestyksen muutoksia ja pienimuotoisia asiakirjojen laatimisia on mahdollista tilata erillistä korvausta vastaan.

Lausunto- ja toimeksiantopyynnöt tulee toimittaa sähköisesti lakipalveluiden assistentti Elsa Kaijalalle (elsa.kaijala@kiinteistoliitto.fi) tai postitse osoitteeseen Kiinteistöliitto, Lakipalvelut, Annankatu 24, 3. kerros, 00100 Helsinki. Lausunto- ja toimeksiantoprosessi alkaa, kun yhtiö on vastaanottanut Kiinteistöliitolta tilausvahvistuksen.

Huom! Kiinteistöliitto ei palauta lausuntoja varten toimitettuja materiaaleja.

Kaikille avoin palvelu

Kiinteistöliiton maksullinen neuvontapalvelu toimii numerossa 0600 0 1122, palveluaika on ma-to klo 12-16. Neuvontaa saavat osakkaat, vuokranantajat sekä isännöitsijät. Neuvontapalvelun hinta on 1,98 euroa minuutissa + paikallisverkkomaksu.

Taloyhtio.netTaloyhtiosivutSuomen KiinteistölehtiKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTITilaajavastuu