Osoitteenmuutos Jäsensivut
Etusivu Palvelut Jäsenedut Jäsenmaksut Liity jäseneksi
Taloyhtiöiden tulevaisuus Katsele video Taloyhtiöiden tulevaisuus
13.02.2017 (04:15)
Videolla Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen, pääekonomisti Jukka Kero ja päälakimies Jenni Hupli keskustelevat taloyhtiöiden tulevaisuudesta.

Hallituksen tehtävät ja vastuut -kirja maksutta jäsenkiinteistön hallitukselle

Kiinteistöliitto tarjoaa 110-vuotislahjana maksutta kaikkien yli 26 000 jäsentaloyhtiön hallitukselle käyttöön Hallituksen tehtävät ja vastuut -kirjan, jonka on kirjoittanut Kiinteistöliiton päälakimies, VT, Kjs Jenni Hupli. Opas on tarkoitettu taloyhtiön hallituksen jäsenille ja puheenjohtajalle.

Maksuton sähköinen versio löytyy Taloyhtio.net-sivustolta (vaatii kirjautumisen) osoitteesta: http://www.taloyhtio.net/omaetusivu/110vuotislahjakirja/

Kiinteistöliiton ansiomerkkejä Pirkanmaalle

Suomen Kiinteistöliiton 110-vuotisjuhlan yhteydessä jaettiin Kiinteistöliiton ansiomerkkejä järjestötoiminnassa pitkään toimineille. Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n hallituksen puheenjohtaja Harri Järvenpäälle myönnettiin Suomen Kiinteistöliiton kultainen ansiomerkki ja hallituksen varapuheenjohtaja Mikko Niskaselle Suomen Kiinteistöliiton ansiomerkki. Kiinteistöliiton vuosijuhlaa vietettiin Helsingissä 9.2.2017.

Taloyhtiöille työkaluja tupakointikiellon hakemiseen alkuvuodesta

Vuoden 2017 alusta voimaantulleen tupakkalain säännöksen myötä taloyhtiöt voivat hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä huoneistoparvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin. Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto, Kuntaliitto, Helsingin kaupunki ja Valvira ovat yhteistyössä laatineet ohjeet, jotka opastavat taloyhtiöitä tupakointikieltojen hakemisessa ja yhdenmukaistavat asian viranomaiskäsittelyä valtakunnan tasolla.

Lue lisää www.taloyhtio.net.

Uudistettu käyttöikälaskuri helpottamaan kunnossapitotarveselvityksen tekemistä

Helppokäyttöisessä laskurissa on tavallisen asuintalon yleisimmät rakennusosat ja järjestelmät ryhmitelty Kiinteistöliiton kunnossapitotarveselvityksen mukaisesti kolmeentoista kohtaan. Laskuri laskee asennusvuoden perusteella rakennusosan tai järjestelmän teknisen käyttöiän ja näyttää liikennevaloista tutuilla värikoodeilla ne rakennusosat ja järjestelmät, joiden kunnossapito- tai uusimistarvetta tulee tarkemmin arvioida ja joiden kunnossapito- tai uusimistarve tulee mahdollisesti merkitä hallituksen kunnossapitotarveselvitykseen. Laskurin käyttö ei korvaa ammattilaisten tekemiä kuntotarkastuksia, vaan sen tarkoituksena on visuaalisella tavalla herätellä rakennusosien ja järjestelmien kunnon tarkempaan arviointiin. Uudistetun käyttöikälaskurin on laatinut Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinööri Kaisa Kettunen Palveleva vaikuttaja -akatemian lopputyönä. Kiinteistöliitto Uusimaan laatima yksityiskohtaisempi ja laajempi käyttöikälaskuri on myös edelleen jäsentaloyhtiöiden käytössä.

Ota laskuri käyttöön (vaatii kirjautumisen)

Mobiilijäsenkortti tuo Kiinteistöliiton palvelut taskuusi!

Kiinteistöliiton mobiilijäsenkortti helpottaa ja nopeuttaa niin alueellisten kuin valtakunnallisten jäsenpalvelujen sekä -etujen käyttöä. Mobiilijäsenkortilla taloyhtiön puheenjohtaja, hallituksen jäsen, isännöitsijä, tilin- ja toiminnantarkastaja sekä vuokratalon edustaja voi soittaa neuvontapalveluihin, ilmoittautua tapahtumiin, päivittää yhteystietonsa jäsenrekisteriin sekä hyödyntää monipuoliset jäsenedut. Helmikuun alussa valtakunnallisiin jäsenetuihin lisätään liittoyhteisön ulkopuolisten yritysten tarjoamia jäsenetuja.

Mobiilijäsenkortin käyttöönotto edellyttää jäsennumeroa ja että käyttäjän sähköpostiosoite on jäsenrekisterissä kyseisen jäsenkiinteistön tiedoissa. Mobiilijäsenkortti on maksuton.

Lue lisää ja lataa sovellus

HTHJ-verkkokurssikokonaisuus antaa eväät hallitustyöskentelyyn

Taloyhtiön hallituksessa tarvitaan tietoa monelta alalta ja mitä pätevöityneempiä ihmisiä hallituksessa toimii, sitä paremmiHTHJ-logo.jpg - pienennettyn asiat hoituvat. Uusi verkkokurssikokonaisuus HTHJ - hyväksytty taloyhtiön hallituksen jäsen antaa mainiot eväät taloyhtiön hallituksessa toimimiseen. Uuteen kurssikokonaisuuteen on koottu tärkeää tietoa taloyhtiön toiminnan eri alueilta hallituksen vastuista ja taloudenpidosta kiinteistön ylläpitoon saakka.

Kurssikokonaisuus on maksuton Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden hallitusten jäsenille ja puheenjohtajille.

Lue lisää: www.taloyhtio.net/hallinto/hallitus/hthjverkkokurssi

Lakineuvonnan ajanvaraus mahdollista

Verkkopalvelussa http://www.kiinteistoliitto.fi/ajanvaraus voi varata 20 minuutin keskusteluajan Kiinteistöliiton lakimiehelle. Varatut ajat ovat puhelinaikoja ja asiat käsitellään suullisesti. Palvelussa on mahdollista toimittaa taustatietoja etukäteen Kiinteistöliiton lakimiehelle liittämällä mukaan yksi liitetiedosto.

Edelleen on myös mahdollista soittaa Kiinteistöliiton lakineuvontaa aiempaan tapaan. Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontapalveluihin uudella liiton ajanvarauksella ei ole vaikutusta.

Taloyhtiö.Nyt -lehden teemana turvallisuus

Kiinteistöliitto Pirkanmaa julkaisee seitsemättä kertaa Taloyhtiö.Nyt -teemalehden, joka jaetaan Aamulehden välissä pirkanmaalaisiin rivi- ja kerrostaloihin. 16-sivuisen julkaisun teemana on taloyhtiöiden turvallisuus.

Taloyhtiö.Nyt -lehden aiheina ovat mm. paloturvallisuus ja pelastussuunnitelmat, kiinteistön haitta-aineet, avainturvallisuus, uudistuvat tupakointia koskevat säännökset, taloudellinen turvallisuus ja vakuutusturva. Artikkeleiden kirjoittajina ovat pääasiassa Kiinteistöliitto -yhteisön asiantuntijat. saakka. Pääset lukemaan viimeisintä Taloyhtiö.Nyt -lehteä tästä.

Asumiskustannusten nousu taittui - vain vesimaksut nousivat

Vesimaksut olivat Tampereella ja ympäryskunnissa ainoa asumiskustannuksia viime vuodesta kohottanut kuluerä. Muut kustannukset, kuten lämmitysenergia, sähkö, jätehuolto ja kiinteistövero pysyivät joko ennallaan tai jopa alenivat hieman. Tiedot käyvät ilmi Suomen Kiinteistöliiton julkistamasta valtakunnallisesta Indeksitalo 2016 -asumiskustannusvertailusta.

Lue lehdistötiedote tästä.

Taloyhtiöiden viestintäsuositus tunnetaan heikosti

Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton ja oikeusministeriön syksyllä 2015 julkaisema Taloyhtiöiden viestintäsuositus ei ainakaan vielä ole jalkautunut taloyhtiömaailmaan. Suositusta ei tunneta, eikä viestintään ole varattu resursseja.

Lue lehdistötiedote tästä.

Hinnoittelurakenteen muutos ei paranna kaukolämmön kilpailukykyä

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n mielestä Tampereen Sähkölaitoksen tuleva kaukolämmön hinnoittelurakenteen muutos kaventaa asiakkaiden energiansäästöpotentiaalia. Kiinteän maksun kertakorotus on suuri ja sillä on vaikutusta asuinkiinteistöjen intressiin tehdä energiatehokkuustoimenpiteitä.

Lue koko lehdistötiedote tästä.

Harri Järvenpää Kiinteistöliiton varapuheenjohtajaksi

Suomen Kiinteistöliitto ry:n liittokokous valitsi toimitusjohtaja Harri Järvenpään liiton hallituksen varapuheenjohtajaksi. Liiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa rahoitusneuvos Matti Inha. Kuopiossa 9.4. pidetyssä liittokokouksessa Pirkanmaan edustajina liiton hallitukseen valittiin myös toimitusjohtaja Mikko Niskanen seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Anja Pujola seuraavaksi yksivuotiskaudeksi. Yhdistyksen hallituksen jäsen ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Marjatta Välimaa nimettiin Kiinteistöliiton Vaalitoimikunnan jäseneksi.

Yhdistyksen hallituksen järjestäytyminen

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n hallitus piti järjestäytymiskokouksensa. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Harri Järvenpää ja varapuheenjohtajana Mikko Niskanen.

Hallitus nimesi myös avukseen Puheenjohtajajaoston, Vaikuttajajaoston, Teknisen jaoston sekä Pirkanmaan Kiinteistöviesti -lehden toimitusneuvoston.

Jäsentiedotearkisto Taloyhtio.net -sivustolla

Kiinteistöliitto Pirkanmaan jäsentiedotteet on julkaistu sähköisesti www.taloyhtio.net -sivustolla. Yhdistyksen jäsenkiinteistöjen edustajat voivat helposti rekisteröityä sivustojen käyttäjäksi. Jäsensivuilta kiinteistöyhdistysten jäsenenä olevien asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden hallituksen jäsenet, isännöitsijät ja tilintarkastajat voivat saada käyttöönsä monipuoliset sähköiset palvelut.

Jäsensivut tarjoavat kiinteistöyhdistysten jäsenille uusinta tietoa, josta on hyötyä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden toimijoille. Tietoa päivitetään viikoittain lainsäädännön muutoksista, talous- ja veroasioista, talotekniikasta, peruskorjausasioista, kiinteistönhoidosta, koulutustarjonnasta ja tilaisuuksista, kirjallisuudesta ja muista ajankohtaisista asioista, tuotteista ja palveluista.

KiinteistöliittoTaloyhtio.netTaloyhtiosivutSuomen KiinteistölehtiKiinkoKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskusTampuuriTilaajavastuu