Osoitteenmuutos Jäsensivut
Etusivu Palvelut Jäsenedut Jäsenmaksut Liity jäseneksi
Taloyhtiöiden tulevaisuus Katsele video Taloyhtiöiden tulevaisuus
13.02.2017 (04:15)
Videolla Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen, pääekonomisti Jukka Kero ja päälakimies Jenni Hupli keskustelevat taloyhtiöiden tulevaisuudesta.

Ohjeet tupakointikiellon hakemiseen asunnon sisäosiin on julkaistu

Taloyhtiöt voivat hakea kunnan viranomaiselta tupakointikieltoa sekä huoneistojen käytössä oleville parvekkeille ja pihoille että asuinhuoneiston asuintiloihin. Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, Kuntaliitto, Helsingin kaupunki ja Valvira ovat julkaisseet tupakointikieltohakemuksen tekemistä ja käsittelyä varten laajennetut ohjeet, joissa otetaan huomioon asunnon sisäosiin haettavan tupakointikiellon erityispiirteet.

Lue lisää: www.taloyhtio.net/asuminen/asumisterveys/tupakointi/

Taloyhtiö.Nyt -lehden teemana kuntavaalit

Kiinteistöliitto Pirkanmaa julkaisi kahdeksatta kertaa Taloyhtiö.Nyt -teemalehden, joka jaettiin Aamulehden aamujakelussa 29.3.

Pirkanmaan alueella ilmestyneessä 8-sivuisessa lehdessä käsitellään kevään 2017 kuntavaaleihin liittyen asumisen, rakennetun ympäristön ja kaupunkikehityksen teemoja, jotka ovat kosketuksissa kuntien päätöksentekoon ja kuntatalouteen.

Pääset lukemaan viimeisintä Taloyhtiö.Nyt -lehteä tästä.

Yhdistyksen hallituksen järjestäytyminen

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n hallitus piti järjestäytymiskokouksensa. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Harri Järvenpää ja varapuheenjohtajana Mikko Niskanen.

Hallitus nimesi myös avukseen Puheenjohtajajaoston, Vaikuttajajaoston, Teknisen jaoston sekä Pirkanmaan Kiinteistöviesti -lehden toimitusneuvoston.

Vuosikokous pidetty

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n sääntömääräinen vuosikokous pidettiin Tampereella 22.3.2017. Vuosikokous vahvisti yhdistyksen tilinpäätöksen, toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2017 sekä jäsenmaksut vuodelle 2018. Jäsenmaksuihin ei tule tarkistuksia ensi vuodelle.

Yhdistyksen hallituksen erovuoroisten tilalle valittiin Ahto Aunela (Pirkkala), Erkki Ekola (Tampere), Mikko Niskanen (Nokia), Eila Pietilä-Heino (Tampere) ja Tommi Terho (Tampere). Hallitukseen kuuluu 13 jäsentä.

Vuosikokouksessa käsiteltiin myös yhdistyksen sääntömuutosasioita. Sääntöjen hallituksen jäsenyyttä koskeva ikärajoitus päätettiin poistaa ja kokouskutsupykälään lisättiin mahdollisuus toimittaa kokouskutsut sähköisesti. Muita muutoksia ei tehty.

Vuosikokous päätti nimetä kiinteistöneuvos Juhani Kolehmaisen yhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Kolehmainen on tehnyt pitkän uran yhdistyksen toiminnanjohtajana, hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana. Kolehmainen ehti toimia myös pitkään Suomen Kiinteistöliiton hallituksessa ja puheenjohtajistossa.

Energianeuvontaa ajanvarauksella

Suomen Kiinteistöliiton energianeuvontaan on nyt mahdollista varata puhelinaika osoitteessa www.kiinteistoliitto.fi/energianeuvonta/ajanvaraus. Kiireellisissä neuvonta-asioissa voi soittaa myös Suomen Kiinteistöliiton vaihteen numeroon (09) 1667 6761. Neuvontapalvelu tarjoaa tietoa taloyhtiöiden toimijoille liittyen energiankäyttöön ja -säästöön sekä energiatehokkuutta parantaviin korjauksiin.

Taloyhtiöille mahdollisuus osallistua viherjulkisivututkimukseen

Tampereen teknillinen korkeakoulu etsii tutkimuskohdetta Nesslingin säätiön rahoittamaan SOGREEN viherjulkisivututkimukseen. Hankkeessa selvitetään köynnösten vaikutuksia julkisivuissa niiden lämpö- ja kosteustekniseen toimintaan: kesällä julkisivuja jäähdyttävinä ratkaisuina ja mahdollisia etuja ilmastomuutoksen myötä lisääntyneiden viistosateiden kastelevan vaikutuksen vähentämiseksi.

Etsittävä mittauskohteen toivotaan sijaitsevan asuinkerrostalossa, jossa on vähintään yksi runsaan köynnöskasvuston peittämä seinä. Seinän olisi hyvä sijaita kohdassa, joka on avoin sateelle ja tuulelle. Lämpötila- ja kosteusmittauksia tehdään sekä köynnösten peittämällä seinällä että vertailuna paljaalla seinäpinnalla.

Tutkimuksen toteutus on taloyhtiölle maksutonta ja se saa käyttöönsä tietoa tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksesta antaa lisätietoja prof. Harry Edelman, harry.edelman@tut.fi p. 040 514 9993. Sähköpostilla voi lähettää tietoja mahdollisista kohteista (esim. sijainti, kuva).

Maaliskuussa voit varata Suomen Kiinteistöliiton lakineuvonnasta myös myöhäisempiä aikoja

Kiinteistöliiton lakineuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu toimii maaliskuun jokaisena tiistaina jatketusti klo 15 - 18. Voit varata itsellesi sopivan puhelin ajan päivystysvuorossa olevalle lakimiehelle sekä liittää tausta-aineistoa asiaasi varten. Varattavat ajat ovat puhelinaikoja ja asiat käsitellään puhelimitse. Varausajan pituus on 20 minuuttia.

Ajanvarauspalvelu www.kiinteistoliitto.fi/ajanvaraus on tarkoitettu ennalta esitetyn kysymyksen tarkasteluun toimitetun tausta-aineiston perusteella.

Hallituksen tehtävät ja vastuut -kirja maksutta jäsenkiinteistön hallitukselle

Kiinteistöliitto tarjoaa 110-vuotislahjana maksutta kaikkien yli 26 000 jäsentaloyhtiön hallitukselle käyttöön Hallituksen tehtävät ja vastuut -kirjan, jonka on kirjoittanut Kiinteistöliiton päälakimies, VT, Kjs Jenni Hupli. Opas on tarkoitettu taloyhtiön hallituksen jäsenille ja puheenjohtajalle.

Maksuton sähköinen versio löytyy Taloyhtio.net-sivustolta (vaatii kirjautumisen) osoitteesta: http://www.taloyhtio.net/omaetusivu/110vuotislahjakirja/

Kiinteistöliiton ansiomerkkejä Pirkanmaalle

Suomen Kiinteistöliiton 110-vuotisjuhlan yhteydessä jaettiin Kiinteistöliiton ansiomerkkejä järjestötoiminnassa pitkään toimineille. Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n hallituksen puheenjohtaja Harri Järvenpäälle myönnettiin Suomen Kiinteistöliiton kultainen ansiomerkki ja hallituksen varapuheenjohtaja Mikko Niskaselle Suomen Kiinteistöliiton ansiomerkki. Kiinteistöliiton vuosijuhlaa vietettiin Helsingissä 9.2.2017.

Taloyhtiöille työkaluja tupakointikiellon hakemiseen alkuvuodesta

Vuoden 2017 alusta voimaantulleen tupakkalain säännöksen myötä taloyhtiöt voivat hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä huoneistoparvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin. Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto, Kuntaliitto, Helsingin kaupunki ja Valvira ovat yhteistyössä laatineet ohjeet, jotka opastavat taloyhtiöitä tupakointikieltojen hakemisessa ja yhdenmukaistavat asian viranomaiskäsittelyä valtakunnan tasolla.

Lue lisää www.taloyhtio.net.

Uudistettu käyttöikälaskuri helpottamaan kunnossapitotarveselvityksen tekemistä

Helppokäyttöisessä laskurissa on tavallisen asuintalon yleisimmät rakennusosat ja järjestelmät ryhmitelty Kiinteistöliiton kunnossapitotarveselvityksen mukaisesti kolmeentoista kohtaan. Laskuri laskee asennusvuoden perusteella rakennusosan tai järjestelmän teknisen käyttöiän ja näyttää liikennevaloista tutuilla värikoodeilla ne rakennusosat ja järjestelmät, joiden kunnossapito- tai uusimistarvetta tulee tarkemmin arvioida ja joiden kunnossapito- tai uusimistarve tulee mahdollisesti merkitä hallituksen kunnossapitotarveselvitykseen. Laskurin käyttö ei korvaa ammattilaisten tekemiä kuntotarkastuksia, vaan sen tarkoituksena on visuaalisella tavalla herätellä rakennusosien ja järjestelmien kunnon tarkempaan arviointiin. Uudistetun käyttöikälaskurin on laatinut Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontainsinööri Kaisa Kettunen Palveleva vaikuttaja -akatemian lopputyönä. Kiinteistöliitto Uusimaan laatima yksityiskohtaisempi ja laajempi käyttöikälaskuri on myös edelleen jäsentaloyhtiöiden käytössä.

Ota laskuri käyttöön (vaatii kirjautumisen)

Mobiilijäsenkortti tuo Kiinteistöliiton palvelut taskuusi!

Kiinteistöliiton mobiilijäsenkortti helpottaa ja nopeuttaa niin alueellisten kuin valtakunnallisten jäsenpalvelujen sekä -etujen käyttöä. Mobiilijäsenkortilla taloyhtiön puheenjohtaja, hallituksen jäsen, isännöitsijä, tilin- ja toiminnantarkastaja sekä vuokratalon edustaja voi soittaa neuvontapalveluihin, ilmoittautua tapahtumiin, päivittää yhteystietonsa jäsenrekisteriin sekä hyödyntää monipuoliset jäsenedut. Helmikuun alussa valtakunnallisiin jäsenetuihin lisätään liittoyhteisön ulkopuolisten yritysten tarjoamia jäsenetuja.

Mobiilijäsenkortin käyttöönotto edellyttää jäsennumeroa ja että käyttäjän sähköpostiosoite on jäsenrekisterissä kyseisen jäsenkiinteistön tiedoissa. Mobiilijäsenkortti on maksuton.

Lue lisää ja lataa sovellus

HTHJ-verkkokurssikokonaisuus antaa eväät hallitustyöskentelyyn

Taloyhtiön hallituksessa tarvitaan tietoa monelta alalta ja mitä pätevöityneempiä ihmisiä hallituksessa toimii, sitä paremmiHTHJ-logo.jpg - pienennettyn asiat hoituvat. Uusi verkkokurssikokonaisuus HTHJ - hyväksytty taloyhtiön hallituksen jäsen antaa mainiot eväät taloyhtiön hallituksessa toimimiseen. Uuteen kurssikokonaisuuteen on koottu tärkeää tietoa taloyhtiön toiminnan eri alueilta hallituksen vastuista ja taloudenpidosta kiinteistön ylläpitoon saakka.

Kurssikokonaisuus on maksuton Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden hallitusten jäsenille ja puheenjohtajille.

Lue lisää: www.taloyhtio.net/hallinto/hallitus/hthjverkkokurssi

Lakineuvonnan ajanvaraus mahdollista

Verkkopalvelussa http://www.kiinteistoliitto.fi/ajanvaraus voi varata 20 minuutin keskusteluajan Kiinteistöliiton lakimiehelle. Varatut ajat ovat puhelinaikoja ja asiat käsitellään suullisesti. Palvelussa on mahdollista toimittaa taustatietoja etukäteen Kiinteistöliiton lakimiehelle liittämällä mukaan yksi liitetiedosto.

Edelleen on myös mahdollista soittaa Kiinteistöliiton lakineuvontaa aiempaan tapaan. Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontapalveluihin uudella liiton ajanvarauksella ei ole vaikutusta.

Asumiskustannusten nousu taittui - vain vesimaksut nousivat

Vesimaksut olivat Tampereella ja ympäryskunnissa ainoa asumiskustannuksia viime vuodesta kohottanut kuluerä. Muut kustannukset, kuten lämmitysenergia, sähkö, jätehuolto ja kiinteistövero pysyivät joko ennallaan tai jopa alenivat hieman. Tiedot käyvät ilmi Suomen Kiinteistöliiton julkistamasta valtakunnallisesta Indeksitalo 2016 -asumiskustannusvertailusta.

Lue lehdistötiedote tästä.

Taloyhtiöiden viestintäsuositus tunnetaan heikosti

Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton ja oikeusministeriön syksyllä 2015 julkaisema Taloyhtiöiden viestintäsuositus ei ainakaan vielä ole jalkautunut taloyhtiömaailmaan. Suositusta ei tunneta, eikä viestintään ole varattu resursseja.

Lue lehdistötiedote tästä.

Hinnoittelurakenteen muutos ei paranna kaukolämmön kilpailukykyä

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n mielestä Tampereen Sähkölaitoksen tuleva kaukolämmön hinnoittelurakenteen muutos kaventaa asiakkaiden energiansäästöpotentiaalia. Kiinteän maksun kertakorotus on suuri ja sillä on vaikutusta asuinkiinteistöjen intressiin tehdä energiatehokkuustoimenpiteitä.

Lue koko lehdistötiedote tästä.

Jäsentiedotearkisto Taloyhtio.net -sivustolla

Kiinteistöliitto Pirkanmaan jäsentiedotteet on julkaistu sähköisesti www.taloyhtio.net -sivustolla. Yhdistyksen jäsenkiinteistöjen edustajat voivat helposti rekisteröityä sivustojen käyttäjäksi. Jäsensivuilta kiinteistöyhdistysten jäsenenä olevien asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden hallituksen jäsenet, isännöitsijät ja tilintarkastajat voivat saada käyttöönsä monipuoliset sähköiset palvelut.

Jäsensivut tarjoavat kiinteistöyhdistysten jäsenille uusinta tietoa, josta on hyötyä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden toimijoille. Tietoa päivitetään viikoittain lainsäädännön muutoksista, talous- ja veroasioista, talotekniikasta, peruskorjausasioista, kiinteistönhoidosta, koulutustarjonnasta ja tilaisuuksista, kirjallisuudesta ja muista ajankohtaisista asioista, tuotteista ja palveluista.

KiinteistöliittoTaloyhtio.netTaloyhtiosivutSuomen KiinteistölehtiKiinkoKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskusTampuuriTilaajavastuu