Osoitteenmuutos Jäsensivut
Etusivu Palvelut Jäsenedut Jäsenmaksut Liity jäseneksi
Aurinkosähkö taloyhtiössä Katsele video Aurinkosähkö taloyhtiössä
17.05.2016 (04:05)
Aurinkoenergian käyttöön taloyhtiöissä liittyy teknisten kysymysten lisäksi monia taloudellisia, hallinnollisia ja juridisia näkökulmia. Katso energia-asiantuntija Petri Pylsyn haastattelu aiheesta.

Taloyhtiöiden viestintäsuositus tunnetaan heikosti

Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton ja oikeusministeriön syksyllä 2015 julkaisema Taloyhtiöiden viestintäsuositus ei ainakaan vielä ole jalkautunut taloyhtiömaailmaan. Suositusta ei tunneta, eikä viestintään ole varattu resursseja.

Lue lehdistötiedote tästä.

Hinnoittelurakenteen muutos ei paranna kaukolämmön kilpailukykyä

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n mielestä Tampereen Sähkölaitoksen tuleva kaukolämmön hinnoittelurakenteen muutos kaventaa asiakkaiden energiansäästöpotentiaalia. Kiinteän maksun kertakorotus on suuri ja sillä on vaikutusta asuinkiinteistöjen intressiin tehdä energiatehokkuustoimenpiteitä.

Lue koko lehdistötiedote tästä.

Taloyhtiöiden tiedonkulkua selvitetään

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ja tamperelainen viestintätoimisto Hybridiviestintä Effet ovat toteuttaneet kyselytutkimuksen taloyhtiöviestinnästä. Huhtikuussa toteutettu kysely suunnattiin Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla sijaisevien taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajille ja isännöitsijöille. Selvityksellä kartoitettiin taloyhtiöiden tiedonkulkua ja viestinnän nykytilaa Taloyhtiön viestintäsuosituksen antamisen jälkeen.

Tutkimusta syvennetään vielä kesän aikana tehtävillä ammattilaisten haastattelukyselyillä. Tulokset julkistetaan kokonaisuudessaan alkusyksystä. Kyselyyn osallistuneiden kesken arvottiin Lippu.fi -lahjakortti, jonka voitti As Oy Lehvänkadun hallituksen puheenjohtaja Marja Palomäki. Lahjakortti on toimitettu voittajalle. Kiitämme lämpimästi kaikkia kyselyyn vastanneita.

Antennitelevisiokanavien taajuusmuutokset alkavat toukokuussa 2016 Pirkanmaalla

Taajuusmuutokset alkavat Kihniön täytelähettimeltä 10. toukokuuta. Tampereen päälähetinaseman kanavanippujen C ja E taajuudet muuttuvat 20.6.2016. Muutostöiden aikaan lähetyksissä saattaa olla katkoksia.

Taajuusmuutokset edellyttävät kaikkien Digitan antenniverkossa olevien taloyhtiöiden ja julkisten kiinteistöjen yhteisantennijärjestelmien virittämistä uusille taajuusalueille. Kaikki nykyiset laitteet eivät kuitenkaan sovellu uusilla taajuuksilla lähetettävien kanavien vastaanottoon ja jakeluun, joten monissa taloyhtiöissä joudutaan uusimaan antennivahvistimet.

Muutokset eivät koske DNA:n lähetysverkkoa, kaapelitelevisiotalouksia tai IPTV-lähetysten vastaanottajia.

Lisätietoa Viestintäviraston ja Satelliitti- ja antenniliiton SANT ry:n sivuilta:

www.viestintavirasto.fi/tvradio/antenniverkonmuutokset/aikataulu.html ja www.sant.fi

Harri Järvenpää Kiinteistöliiton varapuheenjohtajaksi

Suomen Kiinteistöliitto ry:n liittokokous valitsi toimitusjohtaja Harri Järvenpään liiton hallituksen varapuheenjohtajaksi. Liiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa rahoitusneuvos Matti Inha. Kuopiossa 9.4. pidetyssä liittokokouksessa Pirkanmaan edustajina liiton hallitukseen valittiin myös toimitusjohtaja Mikko Niskanen seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Anja Pujola seuraavaksi yksivuotiskaudeksi. Yhdistyksen hallituksen jäsen ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Marjatta Välimaa nimettiin Kiinteistöliiton Vaalitoimikunnan jäseneksi.

Yhdistyksen hallituksen järjestäytyminen

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n hallitus piti järjestäytymiskokouksensa. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Harri Järvenpää ja varapuheenjohtajana Mikko Niskanen.

Hallitus nimesi myös avukseen Puheenjohtajajaoston, Vaikuttajajaoston, Teknisen jaoston sekä Pirkanmaan Kiinteistöviesti -lehden toimitusneuvoston.

Lakineuvonnan ajanvaraus mahdollista

Kiinteistöliiton lakipalveluja on täydennetty ajanvarauspalvelulla jäsenistö toiveiden perusteella. Avatussa verkkopalvelussa voi varata 20 minuutin keskusteluajan Kiinteistöliiton lakimiehelle. Varatut ajat ovat puhelinaikoja ja asiat käsitellään suullisesti. Uudessa palvelussa on mahdollista toimittaa taustatietoja etukäteen Kiinteistöliiton lakimiehelle liittämällä mukaan yksi liitetiedosto.

Edelleen on myös mahdollista soittaa Kiinteistöliiton lakineuvontaa aiempaan tapaan. Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontapalveluihin uudella liiton ajanvarauksella ei ole vaikutusta.

Taloyhtiö.Nyt -teemalehti ilmestyi Aamulehden välissä 6.11.2015

Kiinteistöliitto Pirkanmaa julkaisi kuudetta kertaa Taloyhtiö.Nyt -teemalehden, joka jaettiin 6.11. ilmestyneen Aamulehden välissä. Lehti sisältää korjausrakentamista ja energian käyttöä käsitteleviä asiantuntija-artikkeleita. Lehden sisällöstä vastaavat pääasiassa Kiinteistöliitto Pirkanmaan ja Suomen Kiinteistöliiton asiantuntijat.

Taloyhtiö.Nyt 2015

Taloyhtiö.Nyt 2014

Taloyhtiö.Nyt 2013

Taloyhtiö.Nyt 2012

Kiinteistöliitto Pirkanmaa yhteistyöhön Tampereen Puhelimen kanssa

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry ja Tampereen Puhelin Oy ovat tehneet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa taloyhtiöviestintää.

Sopimuksen ansiosta Kiinteistöliitto Pirkanmaan yli 2700 jäsentaloyhtiötä saa Tampereen Puhelimen sähköiset viestintäpalvelut käyttöönsä entistä edullisemmin.

- Yhteistyösopimuksen kautta on tarkoitus päivittää taloyhtiöiden antenniverkkoja ajan tasalle, edistää talokuituyhteyksiä sekä modernisoida ja tehostaa taloyhtiöiden rapuissa tapahtuvaa viestintää, listaa toiminnanjohtaja Jorma Koutonen Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:stä.

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry suosittelee jäsentaloyhtiöilleen sähköisten palveluiden käyttöä perinteisten viestintäkanavien rinnalla ja tilalla arjen apuna. Palvelut helpottavat sekä isännöitsijöiden että asukkaiden tiedonsaantia.

- Kehitämme palveluitamme aidon asiakaslähtöisesti. Pirkanmaalaisena yrityksenä tahdomme olla mukana kehittämässä oman alueemme taloyhtiöitä, joiden tarpeet tunnemme erityisen hyvin. Esimerkiksi uudet rappunäyttömme kehitettiin vastaamaan selkeään tarpeeseen, kun kuulimme isännöitsijöiltä taloyhtiöviestinnän haasteista, myyntijohtaja Jussi Alopaeus Tampereen Puhelimesta kertoo.

Liittymislahja uusille jäsenille

Kiinteistöyhdistyksen jäseneksi liittyvät asunto-osakeyhtiöt saavat liittymislahjaksi Kiinteistöalan Kustannus Oy:n julkaiseman Toimiva hallitus - Taloyhtiön hallituksen käsikirjan arvoltaan 45 euroa. Päivitetty opas huomioi asunto-osakeyhtiölain uudistuksessa tapahtuneet muutokset taloyhtiön hallituksen toiminnassa.

Tämä liittymistarjous kannattaa hyödyntää. Liittyminen onnistuu kätevästi näiden internet-kotisivujen kautta tai sitten ottamalla yhteyttä yhdistyksen toimistoon pirkanmaa@kiinteistoliitto.fi tai puh. (03) 3125 0200.

Jäsentiedotearkisto Taloyhtio.net -sivustolla

Kiinteistöliitto Pirkanmaan jäsentiedotteet on julkaistu sähköisesti www.taloyhtio.net -sivustolla. Yhdistyksen jäsenkiinteistöjen edustajat voivat helposti rekisteröityä sivustojen käyttäjäksi. Jäsensivuilta kiinteistöyhdistysten jäsenenä olevien asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden hallituksen jäsenet, isännöitsijät ja tilintarkastajat voivat saada käyttöönsä monipuoliset sähköiset palvelut.

Jäsensivut tarjoavat kiinteistöyhdistysten jäsenille uusinta tietoa, josta on hyötyä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden toimijoille. Tietoa päivitetään viikoittain lainsäädännön muutoksista, talous- ja veroasioista, talotekniikasta, peruskorjausasioista, kiinteistönhoidosta, koulutustarjonnasta ja tilaisuuksista, kirjallisuudesta ja muista ajankohtaisista asioista, tuotteista ja palveluista.

KiinteistöliittoTaloyhtio.netTaloyhtiosivutSuomen KiinteistölehtiKiinkoKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskusTampuuriTilaajavastuu