Osoitteenmuutos Jäsensivut
Etusivu Palvelut Jäsenedut Jäsenmaksut Liity jäseneksi
Paloturvallisuus Katsele video Paloturvallisuus
29.11.2016 (03:46)
Suomessa syttyy vuosittain lähes 3000 asuntopaloa. 50% kerrostalopalojen asunnoista puuttui palovaroitin. Miten taloyhtiö voi edistää talonsa paloturvallisuutta? Vinkkejä antamassa Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEKin projektipäällikkö Ira Pasi ja Safetum Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Jurvelin.

Taloyhtiö.Nyt -lehden teemana turvallisuus

Kiinteistöliitto Pirkanmaa julkaisee seitsemättä kertaa Taloyhtiö.Nyt -teemalehden, joka jaetaan Aamulehden välissä pirkanmaalaisiin rivi- ja kerrostaloihin. 16-sivuisen julkaisun teemana on taloyhtiöiden turvallisuus.

Taloyhtiö.Nyt -lehden aiheina ovat mm. paloturvallisuus ja pelastussuunnitelmat, kiinteistön haitta-aineet, avainturvallisuus, uudistuvat tupakointia koskevat säännökset, taloudellinen turvallisuus ja vakuutusturva. Artikkeleiden kirjoittajina ovat pääasiassa Kiinteistöliitto -yhteisön asiantuntijat. saakka. Pääset lukemaan viimeisintä Taloyhtiö.Nyt -lehteä tästä.

Uusi HTHJ-verkkokurssikokonaisuus antaa eväät hallitustyöskentelyyn

Taloyhtiön hallituksessa tarvitaan tietoa monelta alalta ja mitä pätevöityneempiä ihmisiä hallituksessa toimii, sitä paremmiHTHJ-logo.jpg - pienennettyn asiat hoituvat. Uusi verkkokurssikokonaisuus HTHJ - hyväksytty taloyhtiön hallituksen jäsen antaa mainiot eväät taloyhtiön hallituksessa toimimiseen. Uuteen kurssikokonaisuuteen on koottu tärkeää tietoa taloyhtiön toiminnan eri alueilta hallituksen vastuista ja taloudenpidosta kiinteistön ylläpitoon saakka.

Kurssikokonaisuus on maksuton Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden hallitusten jäsenille ja puheenjohtajille.

Lue lisää: www.taloyhtio.net/hallinto/hallitus/hthjverkkokurssi

Asumiskustannusten nousu taittui - vain vesimaksut nousivat

Vesimaksut olivat Tampereella ja ympäryskunnissa ainoa asumiskustannuksia viime vuodesta kohottanut kuluerä. Muut kustannukset, kuten lämmitysenergia, sähkö, jätehuolto ja kiinteistövero pysyivät joko ennallaan tai jopa alenivat hieman. Tiedot käyvät ilmi Suomen Kiinteistöliiton julkistamasta valtakunnallisesta Indeksitalo 2016 -asumiskustannusvertailusta.

Lue lehdistötiedote tästä.

Lakineuvonnan ajanvaraus mahdollista

Kiinteistöliiton lakipalveluja on täydennetty ajanvarauspalvelulla jäsenistön toiveiden perusteella. Verkkopalvelussa http://www.kiinteistoliitto.fi/ajanvaraus voi varata 20 minuutin keskusteluajan Kiinteistöliiton lakimiehelle. Varatut ajat ovat puhelinaikoja ja asiat käsitellään suullisesti. Palvelussa on mahdollista toimittaa taustatietoja etukäteen Kiinteistöliiton lakimiehelle liittämällä mukaan yksi liitetiedosto.

Edelleen on myös mahdollista soittaa Kiinteistöliiton lakineuvontaa aiempaan tapaan. Kiinteistöliitto Pirkanmaan neuvontapalveluihin uudella liiton ajanvarauksella ei ole vaikutusta.

Taloyhtiöiden viestintäsuositus tunnetaan heikosti

Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton ja oikeusministeriön syksyllä 2015 julkaisema Taloyhtiöiden viestintäsuositus ei ainakaan vielä ole jalkautunut taloyhtiömaailmaan. Suositusta ei tunneta, eikä viestintään ole varattu resursseja.

Lue lehdistötiedote tästä.

Hinnoittelurakenteen muutos ei paranna kaukolämmön kilpailukykyä

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n mielestä Tampereen Sähkölaitoksen tuleva kaukolämmön hinnoittelurakenteen muutos kaventaa asiakkaiden energiansäästöpotentiaalia. Kiinteän maksun kertakorotus on suuri ja sillä on vaikutusta asuinkiinteistöjen intressiin tehdä energiatehokkuustoimenpiteitä.

Lue koko lehdistötiedote tästä.

Taloyhtiöiden tiedonkulkua selvitetään

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ja tamperelainen viestintätoimisto Hybridiviestintä Effet ovat toteuttaneet kyselytutkimuksen taloyhtiöviestinnästä. Huhtikuussa toteutettu kysely suunnattiin Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla sijaisevien taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajille ja isännöitsijöille. Selvityksellä kartoitettiin taloyhtiöiden tiedonkulkua ja viestinnän nykytilaa Taloyhtiön viestintäsuosituksen antamisen jälkeen.

Tutkimusta syvennetään vielä kesän aikana tehtävillä ammattilaisten haastattelukyselyillä. Tulokset julkistetaan kokonaisuudessaan alkusyksystä. Kyselyyn osallistuneiden kesken arvottiin Lippu.fi -lahjakortti, jonka voitti As Oy Lehvänkadun hallituksen puheenjohtaja Marja Palomäki. Lahjakortti on toimitettu voittajalle. Kiitämme lämpimästi kaikkia kyselyyn vastanneita.

Antennitelevisiokanavien taajuusmuutokset alkavat toukokuussa 2016 Pirkanmaalla

Taajuusmuutokset alkavat Kihniön täytelähettimeltä 10. toukokuuta. Tampereen päälähetinaseman kanavanippujen C ja E taajuudet muuttuvat 20.6.2016. Muutostöiden aikaan lähetyksissä saattaa olla katkoksia.

Taajuusmuutokset edellyttävät kaikkien Digitan antenniverkossa olevien taloyhtiöiden ja julkisten kiinteistöjen yhteisantennijärjestelmien virittämistä uusille taajuusalueille. Kaikki nykyiset laitteet eivät kuitenkaan sovellu uusilla taajuuksilla lähetettävien kanavien vastaanottoon ja jakeluun, joten monissa taloyhtiöissä joudutaan uusimaan antennivahvistimet.

Muutokset eivät koske DNA:n lähetysverkkoa, kaapelitelevisiotalouksia tai IPTV-lähetysten vastaanottajia.

Lisätietoa Viestintäviraston ja Satelliitti- ja antenniliiton SANT ry:n sivuilta:

www.viestintavirasto.fi/tvradio/antenniverkonmuutokset/aikataulu.html ja www.sant.fi

Harri Järvenpää Kiinteistöliiton varapuheenjohtajaksi

Suomen Kiinteistöliitto ry:n liittokokous valitsi toimitusjohtaja Harri Järvenpään liiton hallituksen varapuheenjohtajaksi. Liiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa rahoitusneuvos Matti Inha. Kuopiossa 9.4. pidetyssä liittokokouksessa Pirkanmaan edustajina liiton hallitukseen valittiin myös toimitusjohtaja Mikko Niskanen seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Anja Pujola seuraavaksi yksivuotiskaudeksi. Yhdistyksen hallituksen jäsen ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Marjatta Välimaa nimettiin Kiinteistöliiton Vaalitoimikunnan jäseneksi.

Yhdistyksen hallituksen järjestäytyminen

Kiinteistöliitto Pirkanmaa ry:n hallitus piti järjestäytymiskokouksensa. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Harri Järvenpää ja varapuheenjohtajana Mikko Niskanen.

Hallitus nimesi myös avukseen Puheenjohtajajaoston, Vaikuttajajaoston, Teknisen jaoston sekä Pirkanmaan Kiinteistöviesti -lehden toimitusneuvoston.

Jäsentiedotearkisto Taloyhtio.net -sivustolla

Kiinteistöliitto Pirkanmaan jäsentiedotteet on julkaistu sähköisesti www.taloyhtio.net -sivustolla. Yhdistyksen jäsenkiinteistöjen edustajat voivat helposti rekisteröityä sivustojen käyttäjäksi. Jäsensivuilta kiinteistöyhdistysten jäsenenä olevien asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden hallituksen jäsenet, isännöitsijät ja tilintarkastajat voivat saada käyttöönsä monipuoliset sähköiset palvelut.

Jäsensivut tarjoavat kiinteistöyhdistysten jäsenille uusinta tietoa, josta on hyötyä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden toimijoille. Tietoa päivitetään viikoittain lainsäädännön muutoksista, talous- ja veroasioista, talotekniikasta, peruskorjausasioista, kiinteistönhoidosta, koulutustarjonnasta ja tilaisuuksista, kirjallisuudesta ja muista ajankohtaisista asioista, tuotteista ja palveluista.

KiinteistöliittoTaloyhtio.netTaloyhtiosivutSuomen KiinteistölehtiKiinkoKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskusTampuuriTilaajavastuu