Osoitteenmuutos Jäsensivut
Etusivu Palvelut Jäsenedut Jäsenmaksut Liity jäseneksi
Taloyhtiöiden tulevaisuus Katsele video Taloyhtiöiden tulevaisuus
13.02.2017 (04:15)
Videolla Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen, pääekonomisti Jukka Kero ja päälakimies Jenni Hupli keskustelevat taloyhtiöiden tulevaisuudesta.
Ajankohtaista

Mahdollisuuksien remontti-kiertue tuo taloyhtiöille työkaluja korjaushankkeiden toteuttamiseen (28.9.)

Kaikille avoin ja maksuton koulutusilta korjausrakentamisesta Porissa 10.10. Korjaushanke on taloyhtiön hallinnolle haastava tehtävä. Taloyhtiön remontissa on hallittava tekniikka suunnitteluineen ja urakkakilpailuineen, juridiikka päätöksenteon vaiheineen ja sopimuksineen, rahoitustalous sekä viestintä osakkaiden ja asukkaiden suuntaan.

Hissiavustus ja avustus liikkumisesteen poistamisen (21.9.)

Kerrostalohissien rakentamiseen voidaan hakea avustusta ARAlta. Hissiavustuksen kohteena on uuden hissin asentaminen kerrostaloon, jonka porrashuoneessa ei ole ennestään hissiä. Porrashissin ei katsota korvaavan normaalia henkilöhissiä. Porrashissin rakentamiseen myönnetään esteettömyysavustusta.

Latauspisteet taloyhtiössä (20.9.)

Sähköajoneuvot lisääntyvät ja valmistautuminen latauspisteisiin tulee ajankohtaisek-si taloyhtiöiden hallinnossa. Vuodenvaihteessa Suomessa oli 3 285 ladattavaa ajo-neuvoa. Porissa voisi arvioida niitä olevan n. 70. Kiinassa keskustellaan polttomoot-toreiden kieltämisestä ja esim. Volvo on ilmoittanut siirtyvänsä v 2019 sähkömoot-toreilla varustettuihin ajoneuvoihin. Suomen hallituksen tavoitteena on, että v 2030 käytössä olisi 250 000, mikä Porissa voisi merkitä n. 500 ladattavaa autoa.

Kiinteistöliiton Indeksitalo-vertailu: Kiinteistökustannukset Satakunnassa (20.9.)

Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat Porissa ja Raumalla valtakunnallisen keskiarvon alapuolella.

Taloyhtiöiden tupakointikieltoa on haettu maltillisesti (20.9.)

Tupakkalain uudistus mahdollisti vuoden alusta tupakointikiellon hakemisen parvekkeelle ja jopa asuntoon taloyhtiöissä. Kieltoja on haettu maltillisesti niin Porissa kuin koko valtakunnassakin. Porin seudun terveysvalvonnan ilmoituksen mukaan heille on tullut kaksi hakemusta, mitkä ovat nyt käsittelyssä

Kiinteistömessut suuremmat kuin koskaan - tervetuloa 26.-27.9. maksutta mukaan! (20.9.)

Kaksipäiväisillä Kiinteistö 2017 -messuilla on mukana enemmän yrityksiä kuin koskaan. Messut kokoavat yhteen korjausrakentamisen, kiinteistöjen ylläpidon, pintakäsittelyn, julkisivujen kunnostamisen ja viherrakentamisen ammattilaiset 26.-27.9. klo 9-17 Helsingin Messukeskukseen.

Tupakointikiellon hakemisen työkalut julkaistu - jäitä hattuun (2.2.)

Vuoden alusta voimaan tulleeseen tupakoinnin kieltomahdollisuuteen taloyhtiöissä on Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton, Kuntaliiton ja Valviran toimesta julkaistu ns. työkalut kiellon hakemiseen ja lain tulkintaan.

Vuoden 2017 kustannuksista Porissa (13.10.)

Vuoden 2017 talousarvion kustannuksista Porissa

Talousarvio-ohje vuodelle 2017 (5.10.)

Talousarvio-ohje taloyhtiöille vuodelle 2017: Runsaan 2 prosentin hoitokulujen nousupaine - kiinteistö- ja polttoaineverot kustannusnousun kärjessä

Tupakkalaki (19.9.)

Tupakointi ja sen rajoittaminen herättävät keskustelua taloyhtiöissä.

Asuntovarkaat eivät lomaile (29.6.)

Asuntovarkaat eivät lomaile - katso vinkit asuntomurtojen ehkäisyyn 20.6.2016

Neuvonta

Korjausrakentamisen neuvontapalvelu käynnistyy 2016 (4.1.)

Kiinteistöliiton jäsentaloille avattiin 4.1.2016 alkaen käytettäväksi uusi valtakunnallinen korjausrakentamisen neuvontapalvelu. Palveluun kuuluu kiinteistön tekniikkaan, kunnossapitoon ja energia-asioihin liittyvät kysymykset.

KiinteistöliittoTaloyhtio.netTaloyhtiosivutKiinteistolehti_logo_pieni_nega.pngKiinkoKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskusTampuuriTilaajavastuu