× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Energiatehokkuus

Taloyhtiön hallitus yhdessä isännöitsijän kanssa on keskeinen toimija energiatehokkuuden parantamisessa. Energiatehokkuuden parantaminen on osa hyvää ja suunnitelmallista kiinteistönpitoa. Tarvittaessa hallitus ja isännöitsijä voivat hyödyntää apuna asiantuntijaa tai kysyä ohjeita esimerkiksi alueellisilta energianeuvojilta.

Energiatehokkuus on asumisen kustannuksiin merkittävästi vaikuttava tekijä. Siksi taloyhtiön tulisi jokaisen ylläpitokorjauksen yhteydessä selvittää mahdollisuus energiatehokkuuden parantamiseen tai uusiutuvan energian käytön lisäämiseen.

Energiankulutuksesta kannattaa karsia kaikki ylimääräinen huolehtimalla LVI-järjestelmän säädöistä, lämpövuotojen tukkimisesta esimerkiksi tiivistämällä ikkunat sekä tarkistamalla energiankäyttötottumuksiaan.

Miten energiatehokkuutta voi edistää taloyhtiössä:

• Tunne taloyhtiösi: lähtötietojen keruu ja suunnitelmallisen kiinteistönpidon käynnistäminen, esimerkiksi kunnossapitosuunnitelman tekeminen.
  • Selvittäkää mahdollisia energiatehokkuustoimenpiteitä asiantuntijoiden avulla ja käynnistäkää toiminta esimerkiksi energiakokouksella.
  • Ottakaa asukkaat mukaan: tiedottakaa esimerkiksi erilaisista energiatehokkuutta parantavista toimista, joita asukkaat voivat toteuttaa.
  • Viettäkää energiansäästöviikkoa taloyhtiössänne.
  • Miettikää hallituksessa toimisiko teidän taloyhtiössänne energiaeksperttitoiminta.

Energiansäästöä ei kuitenkaan tule tehdä rakennuksen terveellisyyden ja asukkaiden viihtyvyyden kustannuksella, joten esimerkiksi riittävä lämpötila ja ilmanvaihto ovat tärkeitä.