Osoitteenmuutos Plaza
Etusivu > Uutiset > 2008 > Ovenavausmaksujen oltava ilmoitetun mukaisia

Ovenavausmaksujen oltava ilmoitetun mukaisia
6.3.2008

Kiinteistöjärjestöt ovat huolissaan julkisuuteen tulleista korkeista ovenavausmaksuista. Järjestöille on tullut useita yhteydenottoja, joiden mukaan asukkaat ovat tilanneet ovenavauksen päivystysaikana ja sen maksu on ollut ilmoitetusta poikkeava ja kohtuuton.

Vuokralaisten Keskusliitto, RAKLI ja Suomen Kiinteistöliitto pitävät kuitenkin hyvänä sitä, että kiinteistönomistajat tarjoavat asumisturvallisuutta lisääviä ovenavauspalveluita ja että niistä aiheutuneet kustannukset peritään ovenavauksen tilaajalta.

Ilmi tulleissa tapauksissa porraskäytävän ilmoitustaululla on ollut tiedote, josta on ilmennyt ovenavauksen tilausohje ja hinta. Kun asukas on toiminut ohjeiden mukaisesti, paikalle saapunut vartiointiliike on laskuttanut huomattavasti - pahimmillaan 100 prosenttia - ilmoitettua korkeamman hinnan. Hintaa on perusteltu sillä, että huoltoliike on ulkoistanut ovenavaukset vartiointiliikkeille, jotka itse määrittävät hinnoittelunsa. Päivystysaikaan yöpyminen hotellissa voi jopa olla edullisempaa kuin vartiointiliikkeeltä tilattu ovenavaus.

Esitetyissä tapauksissa huoltoliikkeen olisi ollut kohtuullista ilmoittaa kiinteistönomistajalle palvelun siirtymisestä vartiointiliikkeelle, ellei kiinteistönomistajan ja huoltoliikkeen välisessä sopimuksessa sallittu ovenavauspalvelun ulkoistamista kysymättä ja hintaa tarkentamatta. Muutoksista tulee mielestämme ilmoittaa - vaikka siihen ei suoraan sopimuksen mukaista velvoitetta olisikaan - erityisesti silloin, kun vartiointiliikkeen perimät maksut poikkeavat kiinteistönomistajalle aiemmin ilmoitetuista maksuista. Tuolloin kiinteistönomistaja olisi voinut ja sen olisi myös pitänyt kiinnittää huomiota asukkaalta perittyjen maksujen kohtuullisuuteen.

Järjestöt haluavat erityisesti kiinnittää huomiota siihen, että ilmoitustaululla annetun tiedon on oltava paikkaansa pitävä. Kiinteistönomistajan on oltava huolellinen kiinteistöpalvelusopimuksia tehdessään ja kiinnitettävä huomiota siihen, että kaikista halutuista palveluista sovitaan selkeästi - myös siitä, miten huoltoliike saa ulkoistaa palvelujaan. Sopimuksen sisällöstä huolimatta kiinteistönomistajan on valvottava, että ketjutetut sopimukset ja niiden perusteella asukkailta perityt korvaukset ovat kohtuullisia ja ennakoitavia.

Tilauksen yhteydessä asukkaalle on selkeästi kerrottava, mikäli maksu on suoritettava käteisenä ja käteismaksusta on myös annettava asukkaalle kuitti. Myös mahdollisista laskutuslisistä ja niiden perusteista on ilmoitettava asukkaille selkeästi.

Lisätietoja antavat:

• toimitusjohtaja Anne Viita, Vuokralaisten Keskusliitto, puh. 050 5883 483
  • toimialapäällikkö Marina Furuhjelm, RAKLI, puh. 050 5975 976
  • lakimies Anna-Liisa Varala , Suomen Kiinteistöliitto, puh. (09) 166 761
Taloyhtio.netTaloyhtiösivutSuomen KiinteistölehtiKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTI