Osoitteenmuutos Plaza
Etusivu Jäseneksi Taloyhtiöille Vuokrataloille Vuokranantajille Medialle
Etusivu > Uutiset > 2011 > Toukotalkoot -kampanja kannustaa asukkaita aktiivisuuteen

Toukotalkoot -kampanja kannustaa asukkaita aktiivisuuteen
18.5.2011

Energiansäästön ja turvallisen asumisen puolesta

Toukotalkoot 2011 -kampanja keskittyy asukkaan mahdollisuuksiin vaikuttaa energiankulutukseensa ja kodin turvallisuutta ja asumismukavuutta parantaviin toimiin. Toukotalkoiden tarkistuslistan avulla asukkaan on helppo käydä läpi hänelle kuuluvat keskeiset tarkistus- ja huoltotoimet.

Jokavuotinen Toukotalkoot -kampanja muistuttaa asumiseen liittyvistä helpoista tarkistus- ja huoltotoimista. Nämä toimet ovat asukkaan omalla vastuulla, ja ne lisäävät asumisen turvallisuutta, terveellisyyttä, energiatehokkuutta ja mukavuutta.

Kotien sähköpaloista suuri osa voitaisiin välttää asukkaan huolellisuudella. Sähkölaitteiden vikaantumisen tai väärän käytön vuoksi palokunta vierailee suomalaisissa asunnoissa noin 2500 kertaa vuodessa. Sähköpalojen osuus on jopa kolmasosa kaikista rakennuspaloista. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) ylitarkastaja Jukka Lepistön mukaan sähköpalo saa useimmiten alkunsa liedestä asukkaan varomattomuuden tai unohduksen takia.

Myös osa kylmälaitteista alkunsa saaneista paloista olisi voitu estää laitteen oikealla käytöllä tai jos käyttäjä olisi toimittanut laitteen ajoissa asiantuntijalle korjattavaksi. Kylmälaitteita ei saisi myöskään sijoittaa kylmään tilaan.

Suomen Kiinteistöliiton energia-asiantuntija Petri Pylsy muistuttaa, että omalla aktiivisuudella voi myös säästää huomattavasti energiaa. Valistunut asukas tietää, että pitkän suihkun hinnaksi voi tulla pari euroa ja huonosti tiivistetyistä ikkunoista häviää lämmön mukana euroja. Sähkönkulutustaan voi tarkkailla esimerkiksi mittarilla, jolla voidaan seurata pistotulppaliitännäisten sähkölaitteiden kulutuksia. Olipa asumismuoto mikä tahansa, tuhlaileva energiankäyttö käy lopulta asukkaan omaan kukkaroon.

Tarkistuslista huoltotoimien tukena

Toukotalkoot 2011 -kampanja muistuttaa suomalaisia siitä, että vähintään kerran vuodessa on syytä tehdä kotona tarkistuskierros taloteknisten laitteiden kunnon toteamiseksi. Kierros on helppo toteuttaa tarkistuslistan avulla. Listan voi tulostaa osoitteesta www.toukotalkoot.info. Lisäksi sivuilla on web-video, joka esittää kuvin tärkeimmät toimenpiteet.

Talotekniset järjestelmät ja asukkaan vastuu niistä vaihtelevat riippuen siitä, onko kyse kerros- vai pientalosta. Siksi niille on laadittu omat tarkistuslistansa. Niissä käydään läpi yksinkertaiset tarkistustoimet turva- ja sähkölaitteista vesi- ja viemärilaitteisiin sekä ilmanvaihtoon. Pientaloasukkaiden listassa on lisäksi huomioitu lämmityslaitteisto sekä salaoja- ja sadevesijärjestelmät.

Toukotalkoot järjestetään viidettä kertaa. Mukana on viisi valtakunnallista rakentamisen ja asumisen yhteisöä: Suomen Kiinteistöliitto, RAKLI, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ja Suomen Omakotiliitto.

Lisätietoja: www.toukotalkoot.fi

Taloyhtio.netTaloyhtiösivutKiinteistölehtiKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTI