Osoitteenmuutos Plaza
Etusivu > Uutiset > Taloyhtiöiden hankesuunnittelun avuksi ohjeistus

Taloyhtiöiden hankesuunnittelun avuksi ohjeistus
3.6.2016

Korjaushankkeen alkuvaiheen ratkaisut määrittävät pitkälti tulevan korjaushankkeen kustannukset. Niillä vaikutetaan myös kiinteistön elinkaaren aikaisiin kustannuksiin. Taloyhtiöiltä on toistaiseksi puuttunut ohjeistus hankesuunnitteluvaiheen toteuttamiseen. Puute poistuu Rakennustieto Oy:n julkaistessa ohjeen "Korjaushankkeen hankesuunnittelu taloyhtiössä."

Opas on taloyhtiön tiekartta korjaushankkeen hankesuunnitelman laadituttamiseen. Se on tarkoitettu taloyhtiöiden hallinnosta vastaaville, isännöitsijöille ja muille korjaushankkeisiin osallistuville.

- Puutteellinen tieto hankesuunnittelusta on pahimmillaan johtanut siihen, että taloyhtiöt eivät ole kartoittaneet vaihtoehtoisia ratkaisuja korjaushankkeen toteuttamiseksi, vaan ovat valinneet ratkaisun, joka ei ole kyseisen taloyhtiön korjaamisessa optimaalinen, sanoo kortin kirjoittamisesta vastannut kehityspäällikkö Jari Virta Kiinteistöliitosta.

Hankesuunnittelussa määritetään tavoitteet hankkeen laajuudelle, kustannuksille, ajoitukselle, lopputuloksen laadulle, viestinnälle ja asetetaan reunaehdot itse korjausvaiheelle. Hankesuunnittelussa tuodaan esiin vaihtoehtoiset toteuttamistavat tavoitteiden saavuttamiseksi. Hankesuunnitteluun voi liittyä myös kuntotutkimuksia, joiden avulla löydetään soveltuvat korjausvaihtoehdot.

Hankesuunnittelun lopputuloksena saadaan yhtiökokouksen hyväksymä hankesuunnitelma ja investointipäätös eli päätös suunnittelun aloittamisesta. Hyväksytty hankesuunnitelma on näin osakkaiden ilmaisema tahto toimenpiteistä, joita he haluavat taloyhtiössään tehtävän.

- Taloyhtiön kannattaa ennen päätöksiä tekevää yhtiökokousta järjestää osakkaille tiedotustilaisuus, jossa avataan osakkaille ne tekniset ongelmat, joihin korjauksella haetaan ratkaisua sekä eri korjausvaihtoehdot niihin liittyvine kustannuksineen, Jari Virta painottaa.

Laajoissa korjaushankkeissa taloyhtiöllä ei yleensä ole riittävää tietotaitoa ja voimavaroja hankesuunnittelun läpivientiin, vaan taloyhtiön hallitus valitsee ulkopuolisen konsultin hankesuunnittelusta vastaamaan.

Hankesuunnittelukortin laadinnassa ovat olleet mukana Kiinteistöliitto, Talokeskus Yhtiöt, SKH-Isännöinti, ERAT Arkkitehdit, Consti Yhtiöt ja Rakennustieto. Kortti on julkaistu KH 90-00593-, RT 18-11220- ja LVI 03-10577 -ohjeina. Ne sisältyvät Rakennustiedon kyseisten tietokantojen tilauksiin. Ohjeet voi ostaa myös rakennustietokauppa.fi -verkkokaupasta.

Taloyhtiönet_Asuminen18_550x259.jpg
Kehityspäällikkö Jari Virta

Taloyhtio.netTaloyhtiosivutKiinteistolehti_logo_pieni_nega.pngKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTITilaajavastuu

Hyvä sivuston käyttäjä

Olemme kehittämässä Kiinteistoliitto.fi -sivustoa. Kehittämisen kannalta on olennaista saada hyvä kuva siitä, millaista tietoa sivuilta haetaan ja miksi. Seuraavan kysely täyttämiseen menee noin minuutti. Olemme kiitollisia, jos voisit käyttää ajan auttaaksesi meitä tekemään sivustosta paremmin palvelevan.

Avaamme kyselyn uuteen välilehteen. Voit suorittaa vierailusi loppuun ja vastata kyselyyn sen jälkeen.

Ystävällisin terveisin ja yhteistyöstä kiittäen

Timo Tossavainen
Kiinteistöliiton yhteysjohtaja