Osoitteenmuutos Plaza
Etusivu Jäseneksi Taloyhtiöille Vuokrataloille Vuokranantajille Medialle
Etusivu > Uutiset > Tunnetko oman kotitalosi vaaranpaikat? - Turvallisuusasiantuntijat huolissaan asukkaiden osaamisesta

11.10.2016

Pelastuslain mukaan pelastussuunnitelma on laadittava kaikkiin kiinteistöihin, joissa on vähintään kolme asuinhuoneistoa. Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEKin tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta asukkaasta ei kuitenkaan tunne talonsa pelastussuunnitelmaa. Luku on huolestuttava.

"Pelastussuunnitelmaa ei laadita viranomaisia varten, vaan asukkaille", korostaa SPEKin projektipäällikkö Ira Pasi. Pelastussuunnitelma ei hyödytä taloyhtiön arkistoissa, vaan se on viestittävä asukkaille selkeästi. Myös laki vaatii, että kiinteistön käyttäjät perehdytetään kiinteistön vaaroihin, ennaltaehkäisyyn ja toimintaohjeisiin vaaratilanteissa.

"Kotona ja asuinympäristössä sattuu paljon tapaturmia, jotka olisivat ennaltaehkäistävissä. Kuitenkin vain tunnistettuja vaaroja voidaan hallita: jos et tunnista vaaraa, riski vahingoista kasvaa", Pasi sanoo.

Vaarojen ennaltaehkäisemiseksi on tärkeää, että asukkaat tiedostavat riskit ja osaavat pienentää vaaroja.

"Teemme myös jatkuvasti valintoja, jotka vaikuttavat meidän ja muiden talon käyttäjien turvallisuuteen. Pieni esimerkki: talvisin kenkien puhdistaminen lumesta tultaessa sisään auttaa siinä, ettei lattia tule vetiseksi ja liukkaaksi, mikä puolestaan ehkäisee liukastumisia. Huolellisuus kynttilöiden ja sähkölaitteiden kanssa on toinen esimerkki - pienestä varomattomuudesta voi tulla suuret vahingot", Pasi kuvailee.

Turvallinen taloyhtiö -kiertueelta tietoa asumisturvallisuudesta

Turvallinen taloyhtiö -kiertue antaa eväitä taloyhtiöiden turvallisuuden lisäämiseen. Kiertueen järjestää Kiinteistöliitto yhteistyössä alueellisten jäsenyhdistysten ja SPEKin kanssa.

Kiertuetapahtuma järjestetään Oulussa 12. lokakuuta 2016. Syksyn ja talven aikana kiertuetapahtumia järjestetään kahdeksalla paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Ohjelmassa on asiantuntijaluentoja taloyhtiön turvallisuuteen liittyen sekä mahdollisuus kysyä asiantuntijoilta oman taloyhtiön tilanteeseen liittyviä kysymyksiä.

Kiinnostaako kuulla lisää?
Tervetuloa paikalle 12.10.2016 Oulussa klo 13 alkaen!
Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.
Kiertueen ohjelma ja ilmoittautumisohjeet: www.taloyhtio.net/turvallinentaloyhtio

Lisätietoa:
SPEK, projektipäällikkö Ira Pasi, p. 040 595 4140, ira.pasi@spek.fi
Kiinteistöliitto, lakimies Kaisu Terkki, p. 050 590 1278, kaisu.terkki@kiinteistoliitto.fi
Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi, toiminnanjohtaja Pekka Luoto, puh. 08 371 712, pekka.luoto@kiinteistoliitto.fi

Katso videolta asiantuntijoiden vinkit pelastussuunnitelman laatimiseen
SPEKin tutkimus "Arjen ja asumisen turvallisuus" (2015)

Taloyhtio.netTaloyhtiosivutKiinteistolehti_logo_pieni_nega.pngKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTITilaajavastuu