Osoitteenmuutos Plaza
Etusivu Jäseneksi Taloyhtiöille Vuokrataloille Vuokranantajille Medialle
Etusivu > Uutiset > Varautuminen häiriötilanteisiin huolettaa taloyhtiöitä eniten

Varautuminen häiriötilanteisiin huolettaa taloyhtiöitä eniten
25.10.2016 09:01

Asumisen turvallisuus koostuu useista eri osa-alueista. Varautumisessa häiriötilanteisiin, kuten sähkökatkoksiin tai vedenjakelun katkoksiin, olisi taloyhtiöiden mielestä eniten kehitettävää. 54 % taloyhtiöistä valitsi tämän yhdeksi kolmesta eniten kehitettävästä asiasta. Taloyhtiöistä vain 2 % prosenttia uskoo asian olevan hyvin hallinnassa.

"Tulos on positiivinen siinä mielessä, että ihmiset tunnistavat vaaran. Vain tunnistettuihin riskeihin voi varautua ja vaikuttaa. Kokonaisuudessaan yhteiskuntamme on hyvin riippuvainen sähköstä. Vaikka pitkät katkokset ovat melko epätavallisia, olisi se sattuessaan monelle vakava paikka", kuvailee projektipäällikkö Ira Pasi Suomen Pelastusalan keskusjärjestö SPEKistä.

Sähkökatkon yhteydessä esimerkiksi lämmitys katkeaa, jääkaapit alkavat lämmetä ja lämmin vesi loppuu. Kaupat, pankit ja bensa-asemat suljetaan. Myös vesitorneista vesi loppuu viimeistään parin vuorokauden kuluttua, ja jätevesiviemärit voivat tukkeutua. Matkapuhelinten, internetin ja radion toiminta voi häiriintyä tai katketa jopa muutaman tunnin kuluttua sähkön katkeamisesta. Taloyhtiö voi varautua häiriötilanteisiin esimerkiksi kehottamalla asukkaita säilyttämään kotonaan taskulamppuja ja paristoja, juomavesiastioita sekä säilyvää ruokaa muutamien päivien tarpeisiin.

Häiriötilanteisiin varautumisen lisäksi myös viestintään panostaminen on taloyhtiöiden mielestä tärkeää.

"Taloyhtiön turvallisuus on kaikkien asukkaiden yhteinen asia. Viestintä on tärkeää, jotta asukkaat tuntevat talon pelastussuunnitelman sekä omat vastuunsa esimerkiksi paloturvallisuudessa", kommentoi Kiinteistöliiton lakimies Kaisu Terkki.

Taloyhtiöt kiinnostuneita tietämään lisää - tietoa tarjolla Turvallinen taloyhtiö -kiertueella

Taloyhtiöiden päättäjistä 59% olisi kiinnostunut kuulemaan häiriötilanteisiin varautumisesta lisää. Lisäksi taloyhtiöiden päättäjiä kiinnostaa kuulla kameravalvonnasta (35% vastaajista), viestinnästä (32 % vastaajista), pelastussuunnitelman teosta ja paloturvallisuudesta.

Asumisturvallisuuden parantamisesta kiinnostuneille on tarjolla lisätietoa Turvallinen taloyhtiö -kiertueella. Kiertueen järjestää Kiinteistöliitto yhteistyössä alueellisten jäsenyhdistysten ja SPEKin kanssa. Kiertueen tapahtumia järjestetään kahdeksalla paikkakunnalla eri puolilla Suomea syksyn ja talven aikana.

Kiertuetapahtuma järjestetään Lahdessa 26. lokakuuta 2016. Ohjelmassa on asiantuntijaluentoja taloyhtiön turvallisuuteen liittyen sekä mahdollisuus kysyä asiantuntijoilta oman taloyhtiön tilanteeseen liittyviä kysymyksiä.

Turvallinen taloyhtiö -kiertueen ohjelma ja ilmoittautuminen
Kiertueen yhteydessä toteutetun kyselyn tulokset

Lisätietoja:
SPEK, projektipäällikkö Ira Pasi, p. 040 595 4140, ira.pasi@spek.fi
Kiinteistöliitto, lakimies Kaisu Terkki, p. 050 590 1278, kaisu.terkki@kiinteistoliitto.fi
Kiinteistöliitto Päijät-Häme, toiminnanjohtaja Raimo Kiljunen, p. 044 0945 601, raimo.kiljunen@kiinteistoliitto.fi

Taloyhtio.netTaloyhtiosivutKiinteistolehti_logo_pieni_nega.pngKiinkoEuropean Property FederationKiinteistöalan Kustannus OyTalokeskustampuuri_s1.gifKTITilaajavastuu