Osoitteenmuutos Plaza
Etusivu Jäseneksi Taloyhtiöille Vuokrataloille Vuokranantajille Medialle
Etusivu > Uutiset > Taloyhtiöiden päättäjät: korjauskulut suurin taloudellinen riski

Taloyhtiöiden päättäjät: korjauskulut suurin taloudellinen riski
2.11.2016 07:30

Taloyhtiöistä 60% näkee korjaustarpeet ja korjaamisen kustannukset yhtiönsä suurimpina taloudellisina riskeinä. Tulokset käyvät ilmi Kiinteistöliiton Turvallinen taloyhtiö -kiertueen yhteydessä teettämästä kyselystä. Kyselyyn vastasi 1700 taloyhtiön edustajaa.

Esimerkiksi verotuksen vaikutukset ja osakkaiden taloudellisen aseman muodostamat riskit nähtiin huomattavasti harvemmin. Kuitenkin esimerkiksi kaupunkikohtaisen verotuksen näki riskinä neljäsosa taloyhtiöiden edustajista.

"Suunnitelmallisuus auttaa taloudellisten riskien hallinnassa", Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero toteaa. Riskien tunnistaminen auttaa varautumaan niihin ja pehmentää niiden vaikutusta taloyhtiön talouteen ja osakkaiden kukkarolle.

Taloyhtiön hallituksella suuri vastuu osakkaiden varoista

Monen suomalaisen varallisuudesta suurin osa on kiinni omassa asunnossa. Taloyhtiön hallituksella onkin suuri vastuu koko talon osakkaiden varojen hallinnasta. Hallitus on vastuussa siitä, että yhtiön kirjanpito ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty.

Hallitus ei kuitenkaan toimi yksin. Isännöitsijällä on suuri rooli taloustoimien toimeenpanossa ja talousarvion toteuttamisessa. Tilintarkastaja ja/tai toiminnantarkastaja ovat tärkeässä roolissa varmistamassa, että taloudenpito sujuu lakia ja yhtiöjärjestystä noudattaen sekä taloyhtiön toimielinten päätösten mukaisesti.

"Hallituksen tärkein tehtävä on olla valppaana: hallituksen kuuluu seurata ja valvoa yhtiön taloudenpitoa, vaikka isännöitsijä tai kirjanpitäjä hoitaisikin käytännön kirjanpidon, seuraisi vastikkeiden maksamista ja hoitaisi maksuliikenteen", Jukka Kero kertoo.

Korjaushankkeiden taloudellisten riskien välttämiseksi suunnittelua on tehtävä myös useita vuosia eteenpäin.

"Vuosittaisen talousarvion sekä tilinpäätöksen lisäksi pitkän aikavälin suunnittelu on erittäin tärkeää. Näin pystytään ennakoimaan esimerkiksi korjaustarpeesta tai rahoitusehtojen muutoksista aiheutuvia kuluja hallitusti", Kero korostaa.

Kiinnostaako kuulla lisää?

Tule mukaan Turvallinen taloyhtiö -kiertueen tapahtumiin www.taloyhtio.net/turvallinentaloyhtio
Kiertueella opit asiantuntijoiden kattavan koulutuksen taloyhtiön turvallisuuteen. Aiheina on taloudellisen turvallisuuden lisäksi muun muassa pelastussuunnitelmiin, paloturvallisuuteen ja tekniseen turvallisuuteen liittyviä teemoja.

Seuraava kiertuetapahtuma Jyväskylässä 2.11.
Ammattilaisiltapäivän ohjelma: http://www.taloyhtio.net/ajassa/tapahtumakalenteri/53282.aspx
Koulutusillan ohjelma: http://www.taloyhtio.net/ajassa/tapahtumakalenteri/53283.aspx

Katso Taloudellinen vakaus -video
Turvallinen taloyhtiö -kiertueen yhteydessä toteutetun kyselyn tulokset