Isännöintialan kartellitutkinnasta KKV:ltä esitys seuraamuksista

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV antoi 10.2.2021 isännöintialan toimijoita koskevan seuraamusmaksuesityksen. KKV esittää, että markkinaoikeus määrää yhteensä noin 22 miljoonan euron seuraamusmaksut kuudelle isännöintialan yritykselle sekä Suomen Isännöintiliitolle.  Löydät KKV:n esityksen täältä.

KKV:n esityksen mukaan 6 isännöintiyritystä ja Isännöintiliitto sopivat vuosina 2014-2017 keskenään isännöintipalvelujen hinnoista ja pyrkivät korottamaan valtakunnallisesti isännöintitoimialan hintatasoa.

KKV:n ratkaisu on esitys. Esityksen tutkii ja päätöksen mahdollisesta  kilpailulainsäädännön rikkomista ja seuraamusmaksuista tekee markkinaoikeus. Markkinaoikeuden ratkaisuun on mahdollista hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta (KHO) eräin poikkeuksin. Markkinaoikeuden päätöstä mm. seuraamusmaksuista on lähtökohtaisesti noudatettava. KHO voi valituslupaprosessin yhteydessä määrätä täytäntöönpanosta toisin.