× Nettisivuillamme tehdyt jäsenhakemukset ja osoitteenmuutokset 21.4. ja 22.4.2021 klo 14.40 saakka eivät valitettavasti ole tallentuneet. Ole hyvä ja varmista, että tiedot ovat tulleet perille.

Tietoa vahingonkorvauskanteen nostamisesta

Asunto-osakeyhtiössä kanteen nostamisesta päättää yhtiökokous enemmistöpäätöksellä.

Vahingonkorvauskanteet käsitellään yleisissä tuomioistuimissa, ensi vaiheessaan käräjäoikeudessa.

Asunto-osakeyhtiö nostaa vahingonkorvauskanteen lähtökohtaisesti yksin. Varsinainen ryhmäkanne on nimittäin mahdollinen kuluttajille. Toki asunto-osakeyhtiöt voivat oma-aloitteisesti päättää nostaa yhdessä vahingonkorvauskanteen. Tämä edellyttää asunto-osakeyhtiöiden omaa aktiivisuutta kantajajoukon kokoamiseksi tai tällaiseen joukkoon liittymiseksi.

Jos tuomioistuimeen tulee vireille samaa vastaajaa vastaan nostettuja vahingonkorvauskanteita, voi tuomioistuin myös oma-aloitteisesti yhdistää prosessiekonomiasyistä näiden kanteiden käsittelyn. Muissakin vastaavissa tapauksissa tuomioistuimilla on mahdollisuus yhdistää vahingonkorvauskanteiden käsittelyä.