Osakas – tutustu oman taloyhtiösi yhtiöjärjestykseen!

Yhtiöjärjestykseen tutustuminen on erityisen tärkeää taloyhtiön osakkaille sekä osakehuoneiston ostoa taloyhtiöstä harkitsevalle. Asunto-osakeyhtiölain lisäksi kunkin taloyhtiön oma yhtiöjärjestys määrittelee taloyhtiön ja sen osakkaiden vastuut, velvollisuudet sekä oikeudet. Yhtiöjärjestyksestä löytyy perusteet, joilla osakkaat maksavat vastikkeita sekä minkä tilojen hallintaan mitkäkin osakkeet antavat oikeuden.

Yhtiöjärjestys on julkinen asiakirja ja sen voi pyytää taloyhtiöltä/isännöitsijältä tai hankkia kaupparekisteristä.

Osakkeenomistan ja sellaiseksi aikovan kannattaa tutustua etenkin siihen, mitkä ovat omaa huoneistoa koskevat vastikeperusteet sekä mitä vastikkeeseen sisältyy. On mahdollista, että yhtiöjärjestyksessä määrätään joillekin huoneistoille korkeampi vastikeperuste kuin toisille. Erittäin merkityksellistä on myös se, onko yhtiöjärjestyksessä kunnossapidon vastuiden jakautumisesta osakkaan ja taloyhtiön kesken poikettu lain perusteella oletettavasta vastuunjaosta. Moniin osakkaan kysymyksiin löytyy vastaus oman taloyhtiön yhtiöjärjestyksestä!

Taloyhtiön yhtiöjärjestys kannattaa muuttaa nykylainsäädännön mukaiseksi, koska se helpottaa yhtiön hallintoa sekä vähentää lain ja yhtiöjärjestyksen erojen synnyttämiä tulkintaerimielisyyksiä. Lukuisten taloyhtiöiden yhtiöjärjestyksissä on edelleen vanhentunutta tietoa yhtiökokouskutsujen lähettämisajankohdista, ns. ulkomaalaispykäliä ja muita kohtia, jotka on hyvä päivittää ajan tasalle. Kiinteistöliitto kampanjoi yhtiöjärjestysten päivittämiseksi tulevan kevätkauden aikana.