Kiinteistöviesti käsittelee energiakriisiä ja nousevia asumiskustannuksia

Julkaistu: 02.10.2022

Keski-Suomen Kiinteistöviesti 3/2022 postitetaan jäsentalojen edustajille 3.-7.10.

Energiaa voi säästää ympäri vuoden taloudellisilla asumistottumuksilla ja laitteiden käytöllä. Taloyhtiöissä voidaan tehdä keskitetysti monet energiaa säästävät toimet ja antaa hyviä ohjeita myös asukkaille. Tärkeää on viestiä toimista kaikille asukkaille – tulevan lämmityskauden energia-talkoot ovat meidän kaikkien eduksi! Kertaamme Motivan vinkit siitä miten taloyhtiö voi säästää energiakuluissa. Annamme myös asukkaille vinkkejä sähkön säästämiseen.

Kerrostaloyhtiö Laukaassa maksaa kaukolämmöstä yli 40 prosenttia enemmän kuin taloyhtiö Saarijärvellä tai Jämsässä. Äänekoskella puolestaan maksetaan vedestä 36 prosenttia enemmän kuin Muuramessa. Olemme selvittäneet taloyhtiön kaukolämmön, veden ja jäteveden kustannukset Keski-Suomen suurimmilla paikkakunnilla.

Euroopan energiakriisiä ja hurjassa nousussa olevia asumismenoja käsitellään myös pääkirjoituksessa sekä Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaan asiantuntija-artikkelissa.

Taloyhtiön hallituksen tulee olla tietoinen taloyhtiön sopimuksista ja huolehtia niistä vastuullisesti. Näin kehottaa Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen, joka vastasi taloyhtiön sopimuksia koskeviin kysymyksiin.

Kunnossapitovastuita käsittelevän artikkelisarjan kolmannessa osassa tarkastelun kohteena ovat huoneiston ovet, ikkunat ja parvekkeet. Sarjan edellisissä osissa on käsitelty keittiö ja kylpyhuone.

Tallentava kameravalvonta on osoittautunut toimivaksi keinoksi vähentää ilkivaltaa ja varkauksia kiinteistöissä. Ihmisten yksityisyys on kuitenkin vahvasti suojattu, mitä pitää huomioida, kun taloyhtiössä ryhdytään suunnittelemaan valvontajärjestelmän hankkimista.

Kiinteistöliiton lakimiesten asiantuntija-artikkelit käsittelevät kausivaloja ja koristeita taloyhtiössä sekä mitä osakkaiden kotivakuutuksia.

Lehden liitteenä on Keski-Suomen Taloyhtiöpäivä 2022 -messutapahtuman ohjelma.

Keski-Suomen Kiinteistöviesti -jäsenlehti postitetaan kaikille yhdistykseemme kuuluvien taloyhtiöiden hallitusten jäsenille ja muille henkilöille, joiden tiedot ovat jäsenrekisterissämme. Jos et saa paperilehteä tai saat lehden, vaikka et enää ole taloyhtiön hallituksessa tai muissa luottamustehtävissä, ilmoitathan siitä meille!

Näköislehti on luettavissa Kiinteistöliiton jäsensivuilla ja Issuu.com -palvelussa.