Också flervåningshusen i Karleby- och Jakobstadsområdet går över till självbedömning av brandsäkerheten

Julkaistu: 29.04.2022

Mellersta Österbottens och Jakobstadsområdets räddningsverk gick i fjol över från av räddningsmyndigheten utförda brandsyner i radhus och loftgångshus till självbedömning av brandsäkerheten som husbolagen utför.  I år utvidgas självbedömningen också till flervåningshus.  I praktiken ska husbolagen i fortsättningen returnera en ifylld och undertecknad självbedömningsblankett för brandsäkerheten till Mellersta Österbottens och Jakobstadsområdets räddningsverk med tio års mellanrum.  I Österbotten tillämpas självbedömning tillsvidare endast i egnahemshus och parhus.  I rad- och flervåningshus säkerställs brandsäkerheten i Österbotten fortsättningsvis genom av räddningsmyndigheten utförda brandsyner.

Självbedömningen av brandsäkerheten på styrelsens och disponentens ansvar

Självbedömningen i flervåningshusbolagen i områdena Karleby och Jakobstad inleds i början av februari.  Brandmästare Joni Kontio vid Mellersta Österbottens och Jakobstadsområdets räddningsverk berättar att man redan har förberett sig på att börja med självbedömning för flervåningshusbolag och för områdets yrkesdisponenter har utbildning i ämnet ordnats på webben i januari.   Antalet flervåningshusbolag som berörs av självbedömningen är i Mellersta Österbotten och Jakobstadsområdet cirka 550 och de inrymmer cirka 11 500 bostäder.

Vid självbedömningen undertecknar husbolagets ordförande eller disponent självbedömningsblanketten för brandsäkerhet som ifyllts enligt anvisningarna och returnerar den till räddningsverket.  Enligt räddningsverket i Mellersta Österbotten och Jakobstadsområdet har småhusbolagen varit mycket aktiva vad gäller självbedömningen och inlämningsprocenten för självbedömningsblanketten har hittills varit utmärkt.

Blanketter för självbedömning och ytterligare upplysningar finns här: https://www.kokkola.fi/aluepelastuslaitos/Yritykset_ja_yhteisot/sv_SE/taloyhtiot/

I rad- och flervåningshus i Österbotten säkerställs brandsäkerheten genom av räddningsmyndigheten utförda brandsyner

Brandsynsingenjör Aatu Isokangas vid Österbottens räddningsverk konstaterar att räddningsverken planerar själva hur det regionala övervakningsarbetet genomförs, varvid verksamhetssätten kan variera mellan orterna.  Enligt Isokangas tillämpar Österbottens räddningsverk för närvarande den nationella verksamhetsmodellen för övervakning, som tillsvidare innefattar självbedömning endast för egnahemshus och parhus.  Om en nationell verksamhetsmodell utvecklas för självbedömning av rad- och flervåningshusbolag, börjar man  också i Österbotten tillämpa den.