× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.
Etäosallistuminen pysyvästi tarjolle taloyhtiöiden yhtiökokouksiin

Julkaistu: 19.03.2024

Taloyhtiöiden kannattaa pitää etäosallistumista pysyvästi tarjolla vaihtoehtona kevään yhtiökokouksissa. Etäosallistuminen yleistyi tuntuvasti koronapandemian aikana, mutta Kiinteistöliitto kannustaa taloyhtiöitä säilyttämään etäosallistumismahdollisuuden, vaikka tautitilanne ei sitä enää edellytäkään.

”Korona-aikana yleistynyt etäosallistuminen on lisännyt yhtiökokousten osallistujamääriä, ja sen vuoksi käytäntö kannattaa ehdottomasti säilyttää”, sanoo Kiinteistöliiton vanhempi lakimies Pauliina Haapsaari.

Kun taloyhtiö järjestää yhtiökokouksen, johon osakkailla on mahdollisuus osallistua myös etäyhteyden välityksellä, on tällaisesta osallistumismahdollisuudesta oltava maininta yhtiökokouskutsussa.

”Kutsussa voidaan ohjeistuksen lisäksi esimerkiksi pyytää etäosallistujia ilmoittautumaan etukäteen sähköpostitse, jolloin he saavat osallistumislinkin kokoukseen”, Haapsaari neuvoo.

Yhtiökokoukseen osallistuminen tavallistakin tärkeämpää taloudellisesti epävakaina aikoina

Yhtiökokoukseen osallistuminen on osakkaille tärkeä keino huolehtia omaisuudestaan. Erityisen tärkeää osallistuminen on taloudellisesti epävakaina aikoina, jolloin moni taloyhtiö joutuu tekemään yhtiökokouksessaan vaikeita päätöksiä esimerkiksi hoitovastikkeiden nostamisesta kasvaneiden kustannusten vuoksi.

”Haastavina aikoina on tavallistakin tärkeämpää, että osakkaat osallistuvat taloyhtiönsä yhtiökokoukseen ja saavat yhtiön johdolta ajantasaisen katsauksen yhtiön tilanteesta”, Pauliina Haapsaari muistuttaa.

Lisätiedot medialle:

Pauliina Haapsaari, vanhempi lakimies