Uusi ohje tuo selvyyttä palovaroitinten muuttuneisiin vastuukysymyksiin

Julkaistu: 15.04.2024

Kiinteistöliitto, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli, Suomen Vuokranantajat, Suomen Opiskelija-asunnot SOA ja Vuokralaiset ovat julkaisseet rakennuksen omistajille ohjeen palovaroitinten muuttuneista vastuista. Ohjeen tarkoitus on vastuiden selkeyttämisen lisäksi auttaa rakennuksen omistajia suunnittelemaan ja toteuttamaan uudistuksen edellyttämät palovaroitinten hankinnat ja asennukset.

Asuntojen paristokäyttöiset palovaroittimet siirtyvät vuoden 2026 alussa rakennuksen omistajan vastuulle. Muutoksen tavoitteena on paloturvallisuuden parantaminen. Muutos liittyy pelastuslain uudistukseen, joka on tullut voimaan 1.1.2024. Paristokäyttöisiä palovaroittimia koskee kahden vuoden siirtymäaika, joten vuosien 2024 ja 2025 aikana varoittimet ovat vielä huoneiston haltijan vastuulla.

”Muutos merkitsee taloyhtiöille ja muille rakennusten omistajille muun muassa sitä, että siirtymäaikana on selvitettävä tarvittavien palovaroitinten määrä, suoritettava hankinnat ja asennettava varoittimet kaikkiin asuntoihin asianmukaisella tavalla. Lisäksi on ohjeistettava asukkaita heidän vastuulleen kuuluvasta palovaroitinten testaamisesta”, sanoo Kiinteistöliiton johtava lakiasiantuntija Virpi Hienonen.

Palovaroitinohje rakennuksen omistajalle